TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Monday, August 22, 2011

BERUNTUNGNYA CINA DI MALAYSIA

Incensed by incense: Spike in complaints against joss paper burning
Spike in complaints against burning of joss paper during Hungry Ghost Festival
Published on Aug 21, 2011      By Melissa Pang

Every year at this time, town councils and the National Environment Agency (NEA) see a spike in one type of complaint: against the practice of burning incense paper.
Figures from the NEA show that in 2009, there was a monthly average of 55 feedback cases on the indiscriminate burning of joss paper. But in August and September of the same year, during the Hungry Ghost Festival period, the number of complaints almost doubled to about 102 on average.
The agency declined to reveal the amount of feedback it received on this issue last year.
Earlier this month, a 52-year-old man suffered a heart attack after a scuffle with neighbours who were unhappy that he was burning joss paper and incense.
Artikel dan gambar adalah dari The Sunday Times, Singapore


Satu perkara yang aku tak pasti ialah, apakah Cina di Malaysia ini masih tak tahu dek untung atau masih belum cukup kurang ajar lagi. Apa tidaknya, kita lihat berita di atas, yang berlaku di Singapura. Mereka sudah tidak bebas mengamalkan apa yang mereka suka, kita Melayu di Malaysia masih tahu lagi menghormati orang lain.

Berita di atas adalah kejadian yang berlaku di Singapura. Negara yang mana majoritinya Cina. Membakar colok dan duit syurga adalah budaya keagamaan orang Cina. Siapa yang komplen......Cina juga. Cina sendiri tak boleh bertolak ansur dengan Cina.  Memang dasar mereka yang kurang ajar sahaja yang mempertikaikan hal keagamaan orang lain. Mungkin Cina yang komplen tu kononnya dah moden sikit, yang dah tukar nama ke ala-ala Mat Saleh sikit.

Kepada Cina Malaysia, tahulah bersyukur dan beruntung kerana orang Melayu masih lagi boleh bertolak ansur dan menerima kamu seadanya. Cuma sedihnya, kengkadang demi politik, segelintir Melayu yang terlebih sangat membela Cina dan sanggup menolak untuk bersatu sesama Melayu sedangkan di tempat lain, Cina sama Cina pun tak boleh berlebih kurang. Apa yang boleh Melayu harapkan dari Cina kalau mereka berkuasa kalau sesama bangsa mereka sendiripun mereka berkira? Sedarlah Melayu!!!!

No comments:

ARTIKEL HANGAT BULAN INI