TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Wednesday, July 6, 2011

TERKINI: AMBIGA TUDUH KERAJAAN TAK IKHLAS

Gambar dari FMT; Gambar Ambiga lebih besar dari gambar YDP Agong
Terkini: Ambiga menuduh kerajaan tidak ikhlas dalam memberikan mereka kebenaran untuk berhimpun di dalam stadium. Kalau boleh, Si Ambiga ni, bila dah kata boleh berhimpun dalam stadium, terus aje berhimpun.


Negara kita ada undang-undang. Nak berhimpun kena mohon permit dahulu. Dah dapat permit kena sewa stadium. Kena bayar sewa. Kena bayar wang cagaran. Di Malaysia, tiada siapa yang mengatasi undang-undang. 

Apa specialnya BERSIH? Sampai nak berhimpun tak payah mohon permit. Nak sewa tempat kena la tengok, tuanpunya tempat nak ke tidak sewakan kepada kita. Kalau tempat A tak kasi, cari tempat B, tempat B tak kasi, cari tempat C. Malaysia negara demokrasi, kerajaan tak boleh paksa orang memberi. Sedangkan orang nak sewa dewan untuk buat kerja kahwinpun terkadang kena cari dua tiga tempat baru dapat. Inikan pulak bila pemilik atau pentadbir stadium dapat tahu yang akan masuk ke tempat mereka ialah dari keturunan jin, tentulah mereka memilih. Itu namanya hak memilih. Mereka bebas memilih sebagaimana yang BERSIH perjuangkan. Serupa macam penyokong BERSIH, mereka tidak suka memilih BN, takkan kerajaan nak paksa mereka pangkah BN. Agaknya Ambiga ni memang bebal dan tak faham bahasa.

Kebebasan berhimpun dengan aman dan tenteram adalah hak rakyat. Manakala keperluan permit pula adalah hak undang-undang. Undang-undang bukan hak BN, bukan hak UMNO, kerana kalau bertukar pemerintah, itulah juga undang-undang yang akan terpakai sehingga dibuat pindaan. Jadi kalau nak adil, kalau nak BERSIH, tidak bolehlah kita memperjuangkan hak yang sebelah sahaja. Keperluan hak kedua-dua belah pihak perlu dipenuhi. 

Janganlah nanti rakyat melabel BERSIH mengajar rakyat melanggar undang-undang. Selaku bekas Presiden Bar Councill, Ambiga sepatutnya lebih arif tentang keperluan pematuhan kepada undang-undang. Bagaimana mungkin seorang yang berkelulusan undang-undang ingin melanggar undang-undang? Buatlah ikut saluran yang betul. Jika kesuntukan masa, ubah tarikh. BERSIH dan Ambiga bukanlah sesuatu yang terlalu special untuk mendapat sesuatu hanya dengan memetik jari atau bermodalkan air liur.

Perumpaan yang hampir serupa dengan Ambiga ini ialah “computer hacker” yang menggunakan kepakaran komputernya untuk menyusahkan orangramai, sebagaimana Ambiga menggunakan kepakaran undang-undangnya untuk menyusahkan orangramai. 


4 comments:

Penditakainsingkat said...

Ketua Gerombolan Haram ni memang besar kepala...lagi dilayan lagilah mengada-ngada.

Majoriti suara rakyat patut didahulukan.

enalrahim said...

Salam Pendita,
Mereka melaungkan demokrasi tapi mereka tak faham erti majoriti. Itulah masalah besar mereka.

IBM said...

Salam bro.
Bukan saja besar kepala, tapi Ego tinggi. Mereka ingat keturanan mereka semuanya dari golongan lawyer maka boleh lah mereka nk perbodoh2kan kita.

Kalau di layan lagi loyar buruk pulak dia ni...boleh jalanlah....

enalrahim said...

W'salam Sdr Ismail.
Sebenarnya dia memperbodohkan diri sendiri. Sekarang rakyat dah nampak bahawa mereka tidak bijak, bahasa kasarnya...bodoh.

ARTIKEL HANGAT BULAN INI