TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Saturday, May 11, 2013

LUSA RON 95 NAIK 40 SEN


"Lusa, minyak RON 95 akan naik 40 sen". Itulah ayat yang setiap hari aku dengar bila "terjumpa dan terbual" isu-isu semasa dengan Cina pecacai DAP di Kulai semenjak keputusan PRU 13 diketahui dan Barisan Nasional membentuk kerajaan pada Isnin yang lepas.

Sekiranya pada hari ini aku ke Kulai dan terbual lagi dengan pecacai DAP, mungkin aku akan terdengar "lusa yang keenam" minyak RON 95 akan naik 40 sen!

Mungkinkah ketika DAP berkempen kepada kaum Cina semasa tempoh berkempen dulu mereka berjaya meyakinkan bahawa sekiranya BN kembali memerintah, lusanya minyak RON 95 akan naik 40 sen? Dan akhirnya Cina-Cina yang memangkah DAP seakan kemaruk untuk menjustifikasikan bahawa langkah mereka memangkah DAP adalah betul dan tersangat berharap agar minyak RON 95 akan dinaikkan untuk menunjukkan bahawa memilih kerajaan BN berkuasa semula merupakan satu kesilapan besar.

Kini, Cina-Cina di Kulai seolah-olah setiap hari berada keresahan kerana menunggu "lusa" bila minyak RON 95 akan dinaikkan 40 sen. Menunggu lusa minyak RON 95 akan dinaikkan juga merupakan satu penantian yang sangat menyiksakan bagi Cina-Cina Kulai kerana sehingga lusa tersebut datang, mereka tidak mempunyai alasan untuk menaikkan harga barangan perniagaan mereka. 

Namun begitu, mereka tetap percaya bahawa lusa tersebut akan datang juga dan sehingga tarikh tersebut, setiap malam Cina Kulai akan memastikan tangki-tangki kereta mereka akan penuh sebelum menjelang tengahmalam.


19 comments:

Anonymous said...

Kalau Minyak RON95 Naik 40 sen baru jadi RM2.30 ( Malaysia )lebih murah daripada kat Singapore RM5.44 dan Thailand RM4.90....Kalau tak puas hati pergi ke Filipin RM5.55.... Jadi adaku Kisah.... Ingat nak naikan minyak RN95 kat Stesen macam jual sayur kat pasar ke....Minyak di Malaysia dikawal oleh kerajaan mesti ada kelulusan dalam kabinet, sekakarng menteri pun belum lantik macam mana nak lulus.....ADA FAHAM..?

Megat Alam Gempita said...

kat Indon RON 88 harga RM1.40, boleh guna untuk teksi roda tiga (bajaj), Fuckatan tak cuba ker?

Anonymous said...

"Buy Malaysian First"...hentikan membeli barangan dikedai-kedai cina. BERSEKUTU DENGAN JAHAT,MAKA JAHATLAH HUKUMNYA.faham-fahamnkan sebar-sebarkan....

Anonymous said...

buy muslim first

jijan mali said...


Ribut berlalu, kiambang bertaut.

Penduduk Malaysia mesti bersatu terutama sekali bangsa teras iaitu MELAYU DAN BUMIPUTRA. Ayuhlah kita kuatkan semula ekonomi MELAYU dan BUMIPUTRA. Kita dah tahu siapa gunting dalam lipatan kita sekarang ini. Sedar lah bangsa MELAYU DAN BUMIPUTRA semua. AYOH KITA BERSATU UNTUK MALAYSIA TERCINTA!!!!!!

Anonymous said...

kalau minyak 2 ringgit pun aku tak kisah, sebulan baru pakai 30 ringgit minyak, yang lebih tu aku guna NGV/CNG, jimatt NGV 10ringgit macam 25/30 ringgit je.

Anonymous said...

Semalam kecoh jugak bini aku bagtau yang kawan-kawan dia cakap RON97 dah naik 30 sen. Siap kata dalam paper semua dah diberitahu pasal kenaikan rege bahanapi tu. Aku gelak je la, satunya menteri mane la yang umumkan RON97 tu naik ye, Najib pun tak form lagi kabinet, tetiba ade sorang 'menteri' umum kenaikan RON97, mgkn 'menteri cabuk' dari fuckatan kot.

Jadi bini aku tetap kata ye abang, kawan sayang bagitau, takkan tipu pulak... last-last aku kata jom pergi jalan-jalan kat stesen minyak, dia pun bersiap la. Sampai kat stesen minyak aku berenti kat pam yang ada RON97, aku surh dia tengok berapa harga seliter petrol kat situ, dia sendiri jawab RM2.90. Ha... tak percaya lagi. Lebih sangat percaya pada kawan-kawan yang jadi wartawan tak bertauliah...

Anonymous said...

mana pihak2 berwajib ni? rakyat asing dok beli minyak ron95 bertong2..

Anonymous said...

Kepada Penyokong DAP...Rasa-rasa kat Malaysia ni hidup susah atau undang-undang tidak sesuai dengan jiwa cina...dipersilakan mohon warga negara Singapore atau jadi PATI sahaja kat Negara Singa tu....Singapore mengalu-alukan tambah rakyatnya terutam bangsa cina...Melayu Singapore kalau teringin dan pasti menyokong BN sila mohon jadi Warga negara Malaysia tapi isi borang ahli UMNO terus..

Anonymous said...

Kalo minyak naik, puak2 Cina Harbi tu la yg paling merasainya. Gi mampos dgn dia org. Kita ni pandai2 la control penggunaan kenderaan kita. Kalo setakat gi keje balik keja..tak jadi kudis suitt... naik kenderaan yg kerajaan ushakan tu. hahahaha!! Utk Singaporen...minyak...RM5.90/liter. Bior zalim sikit..baru kena dgn permintaan dan doa dia org tu kata kerajaan zalim... Padan dgn muka pauk2 tu.

Anonymous said...

Sokong BOIKOT kedai Cina.... pada malam selasa kat Pekeliling saya teringin nak beli buah limau dan pilih-pilih kat warung tu...bila terpandang muka sipenjual tu cina lantas saya tinggalkan buah limau yang telah saya pilih.... jalan lagi tidak nampak pun orang melayu jual buah TAPI ada orang INDON jual jadi baik beli dari INDON daripada Cina yang tidak mengenang budi Melayu.....

Anonymous said...

Mudah betul nk create havoc kt malaysia. Buat je berita, confirm majoriti org pecaya. Berita yg sensasi yg org nk dgr. Kalau biase2 org x kisah. Itulah dia mentaliti majoriti rakyat malaysia. Xkira melayu atau cina. Same je. Xde pendirian utk siasat dulu sblm terima sesuatu berita. Terus yakin itu betul.

Anonymous said...

kita jual aje la ron95 tu lebih 40 sen kt org2 cina dan pencacai PR..nak sgt kan..sape tnjk kad keahlian bn, br dpt harga murah..alang2 drang tabur fitnah, kite suh drang byr harga mahal trus..haha

Jebon Jenglot said...

Mmg betul LUSA minyak naik tetapi LUSA setelah PR memerintah kot..Mmg betul LUSA minyak naik tetapi kita lupa nk tnya diaorang LUSA bulan bila n LUSA tahun bila?

Anonymous said...

Untuk kaki bangkang tolong bayar harga tanpa subsidi bila beli minyak, gas, tepung, gula...BR1M pun jgn ambik...!

Mei Ling said...

Haiya, gua punya client kaki seludup minyak, amat tidak puas hati atas berita ini.... adakah ia palsu? Adalah diharap sebegitu maa. Gua amat suka kalau PR atau Pas menang kerana harga minyak akan turun dan boleh memberi sedikit kekayaan kepada gua punya darling lol.... Gua cintai PR kerana ia tersangat perihatin menjaga kebajikan para penyeludup minyak yang ternanti-nanti akan berita yang paling gembira.... Gua akui Anwar adalah paliung popular lol dan sepatutnya dia dijadikan PM segera agar operasi abang gua berjalan dengan penuh kejayaan... ayoi..

Anonymous said...

kt indon rm1.40sen murahh..tp sendiri mau ingtla mau melambong enjin kete sbb dh campor dgn air!!naik 40sen kecoh ..kata kaya pakai kete besa bmw,merc apa kejadah kete bole beli.minyak naik 40sen kecoh..kalu naik pun sure puak2 dia gak yg paksa surh naik!lg 1 sapa bile pm luluskn ek?

Pengundi Johor said...

Politics of perceptions. Whats important is what people believe, truth, don't bother.

Anonymous said...

Kepada penyokong PR yang tak puas hati dengan situasi yg berlaku kat Malaysia, silalah kemas kain baju , pindah la kenegara mana yg lebih baik dari Malaysia..yang cina cina tu balik la negeri Cina, Hong Kong Taiwan atau singapork... buat apa duduk kat Malaysia ni..berambus je laaaa...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI