TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Thursday, October 27, 2011

ADAP PENGIKUT PAS TERHADAP PEMIMPIN = ZERO

Aku ketawa bila membaca tulisan penganut PAS yang begitu berbangga sekali melihat pemimpin mereka makan nasi bungkus RM2.50. Patutpun....itulah mentaliti mereka.

Persoalannya di sini ialah sikap menghormati dan menghargai pemimpin. Cara menjamu pemimpin menunjukkan sikap kita, apakah kita menghargai dan menghormati pemimpin tersebut. Sebenarnya bukan nilai makanan yang dipersoalkan.

Tidak salah menjamu makanan yang ala kadar atas kemampuan kita, tetapi janganlah sampai pemimpin kita sampai terkial-kial untuk membuka bungkusan plastik kuah. Apa susah sangat ke sekiranya sebagai menghormati dan menghargai pemimpin, nasi dan lauk yang sama diletakkan kedalam pinggan dan mangkuk? Itu adalah adap. Ia menunjukkan akhlak kita terhadap pemimpin.

Budak-budak sekolahpun lagi bijak menghargai guru mereka tatkala adanya majlis-majlis di sekolah, mereka berpakat membawa pinggan mangkuk yang cantik-cantik dari rumah untuk meja hidangan guru, walhal mereka sendiri menjamu selera dalam pinggan kertas.
Walaupun aku bukan pengikut PAS, tapi aku rasa kecewa juga dengan Melayu (aku tak sebut Islam) PAS yang dah hilang nilai-nilai tinggi kesopanan dan kesusilaan Melayu terhadap pemimpin. 

Pemimpin tak perlu didewakan, cukuplah sekadar menghormati. Itu sikap mereka berhadapan dan menerima pemimpin, bagaimana agaknya di belakang? Mungkin mereka kutuk Pok Nik lebih hebat dari apa yang aku kutuk!!!

6 comments:

Anonymous said...

Kota Bharu pun ada masalah bekalan air terputus ke TG? sampai makan guna bekas poly. Tak payah basuh pinggan! Bijak..bijak!


Tapi nak basuh berak ,nak wuduk camna pulak? Takan nak pegi sungai lagi kut?

cacamarba said...

betul tu tuan t.i.s..kurang2 jg la adab..adab kita menjemput tetamu dtg x kesah la sape pun..sediakn la pinggan.biar la tetamu tu mkn berhidang..mmg tetamu tu x kisah,tp adab yg mak bapak kite ajar cara menghormati tetamu..melainkn mmg mak bapak x pernah ajar cr hormat tetamu..tu x boleh nk ckp ape la..

usin said...

itulah hipokrit namanya. utk publish tunjuklah makan dlm polisterin, minum air mineral dll yg murah2. berjiwa rakyat la tu. nape tak cerita pulak tok guru tu dtg naik apa. merz baru tak nak publish pd public ke? pada aku tak payah la iklankan lg tok guru tu sbb utk pru13 tak perlu masuk calon. iklankan jelah tenaga muda yg lebih bijak, cerdas & waras utk memimpin kelantan selepas ini. utk tok guru, boleh tumpukan kepada ibadat serta menjaga kesihatan diri yg nampak selalu uzur tu...

Anonymous said...

tuan2,sy rse x perlu kutuk2 tuan guru nik aziz..beliau mmg seorang yg sederhana...benda baik kita patut jadikan cth..kenapa tidak pemimpin UMNO contohi sifat sederhana TGNA???sy sdri bukan la pro PAS atau PR..tp ulama yg baik kita patut hormat..

Anonymous said...

Hormat ulama yang jilat buntut kafir? Yang menghina rasul? Yang menyeru kepada perpecahan kaum melayu?

Anonymous said...

Ulamak apa, lebih kurang Ayah Pin juga. Pengikutnya fanatik, siap buat sticker tampal kat kereta. Bodoh pianggg..

ARTIKEL HANGAT BULAN INI