TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Wednesday, November 9, 2011

APEK DAH MULA DEMAND

Terdengar saja angin pilihanraya, apek MCA ni dah mula senaraikan list-list gila untuk orang Cina. Ini dia baru bukak langkah awal. Nanti akan bersusun keluar satu persatu.  Natijahnya nanti, mana yang duduk samada dalam Parlimen ataupun DUN, semuanya atas tiket kawasan majoriti Melayu. Lagi  banyak peruntukan yang kerajaan BN tabur untuk orang Cina ni, maka lagi ramailah yang akan memangkah pembangkang. Dah jadi mentaliti kaum ni, kononnya dengan melawan, mereka akan dapat apa yang dituntut.
Diharapkan agar permintaan-permintaan sebegini tak perlu dilayan lagi. Sepatutnya selaku ketua parti terbesar Cina di Malaysia ini, Soi Lek menggerakkan segala usaha untuk menjayakan konsep 1 Malaysia sebagaimana yang diilhamkan oleh DS Najib. Kalau MCA masih lagi ingin mengasingkan generasi mudanya dengan konsep Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan, bila kan tercapai matlamat 1 Malaysia?

Mungkin perjuangan kaum Cina untuk Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan masih dapat kita fahami dan terima, tetapi sekiranya untuk Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan, apakah tujuannya itu? Apakah kerajaan tidak boleh menghapuskan SMJK ini demi untuk perpaduan kaum yang lebih kukuh untuk masa hadapan negara? Atau ahli politik Cina akan tetap mempertahankannya dan mempergunakan pendidikan sebagai satu platform untuk menuntut dan mendesak?

Sekiranya pemimpin Cina yang bersama kerajaan masih mempertahankan agar generasi muda Cina terus hidup dalam kelompoknya sendiri, menyisihkan diri dari arus perdana, walhal Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan pada waktu ini mempunyai prasarana yang lebih dari mencukupi, maka akan gagal segala hasrat untuk melihat Malaysian Malaysia. Setelah 54 tahun merdeka, Cina Malaysia masih tidak berbangga lagi dengan apa juga yang berlabelkan kebangsaan.

Kepada pemimpin BN dan UMNO, sebenarnya orang Melayu dah muak mendengar berjuta-juta peruntukan diluluskan satu demi satu untuk sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina. Setiap lawatan PM atau TPM pasti akan kedengaran peruntukan diluluskan.

Sekiranya beginilah sikap orang Cina maka lebih baik semua sekolah kebangsaan ditukar nama kepada sekolah jenis kebangsaan Melayu kerana bangsa lain tak megahpun dengan sekolah kebangsaan.

5 comments:

Anonymous said...

tutup aje skolah cina tu, tu tmpat menternak gangster, jual vcd haram, pelacur dll.

Anonymous said...

Bangsa ni akan berhenti menuntut bila semua sekolah dan universiti di tukar ke Sekolah Jenis Bangsa mereka.

Anonymous said...

Nampaknya makin sehari makin hilang Kebangsaan di Tanah Melayu yg ada Melayu-an Cina-an India-an.

Anonymous said...

kita masih bernasib baik kerana dlm kerajaan BN, UMNO msh menjadi tunjang..dlm PR, DAP lebih dominan..klu diorg yg perintah, lg mcm2 hal diorg tuntut

Anonymous said...

x brguna punya apek
pi balik tongsan
ala lagi bagut
sini luluk
kasi susah sama olang
hali2 mau gaduh
bikin olang susah

ARTIKEL HANGAT BULAN INI