TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Saturday, May 25, 2013

BN SATU PARTI?...BUAT SATU SEKOLAH DAHULU

       
BN jadi satu parti? Cehhh... siapa le punya idea ni? Jangan cerita BN jadi satu parti dahulu kalau belum berani untuk bersuara untuk merealisasikan satu sekolah. Buang dulu sekolah jenis kebangsaan, pastikan semua terima konsep satu sekolah iaitu sekolah kebangsaan, baru boleh cerita satu parti.

Macam mana nak satu parti, kalau ada yang bertaraf pemimpin kanan partipun bila cakap Bahasa Malaysia macam baru 3 bulan lepas masuk kelas? 

BN kurang kuat bukan kerana parti Melayu dan Bumiputera yang ada dalam BN. Parti Melayu dan Bumiputera dalam BN terus menerima sokongan yang kukuh. Jangan jadikan BN sebagai satu parti hanya untuk membolehkan segelintir pemimpin bukan Melayu menumpang kesetiaan Melayu dan Bumiputera terhadap pegangan politik mereka.

Ini bukan masalah polarisasi kaum. Sebelum menyatukan semua kaum dalam satu parti, parti-parti berasaskan kaum dalam BN perlu bersatu dahulu. Ada berapa parti Cina dalam BN? Ada berapa parti India dalam BN? Satukan dulu parti-parti ini, baru cerita nak satu parti!

Kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dalam satu kenyataannya semalam yang menyifatkan cadangan menjadikan BN parti tunggal sebagai rasional, eloklah realisasikan dulu konsep satu sekolah. Dengan suasana yang ada sekarang, jauh lagi rasanya BN boleh dijadikan satu parti. Jangan nanti dek gelojoh mahukan ramai ahli dalam BN, PRU 14 nanti, bukan Melayu sibuk mengambil kuota kerusi Melayu dan akhirnya TS Muhyiddin sendiri pulak yang kena berdepan dengan Lim Kit Siang. 

Apacam Tan Sri? Kalau diukur dengan kemampuan dan populariti, agak-agaknya kalau ditakdirkan PRU14 nanti berdepan dengan LKS dan masyarakat Cina yang masih pekat dengan perkaumannya, agak-agaknya boleh menang ke?


10 comments:

Anonymous said...

Ceh meluatnya mendengar BN satu parti sahaja...he he tak payah lah ada pilihanraya dan pergi mengundi lagi...Apasal lah pengecut betul pemimpin BN ni memang gaya dah nak lemas bak kata hadi awang.

Anonymous said...

Yang lemas tu komponan bn bermata sepet. Umno terbukti masih utuh dan dominan dalam bn. Daridapa 79 tambah jadi 88 kerusi lagi (pkr dan pas cam mana?).

Dalam pr, yang glory adalah dap sepet. Pas dan pkr tumpang sorak dan gembira atas lingkupnya mca, gerakan, ppp, dll parti berasaskan cina di tangan dap. Prinsipnya, pkr dan pas tidak mampu menandingi arus aliran pengundi melayu/bumiputra sendirian. Mereka dapat kerusi pun di kawasan bercampur dengan sokongan sang sepet (maka itu, walaupun ada kerusi yg layak tuntut kerusi mb tapi tak tuntut... terhutang budi).

Sangat setuju bubarkan dulu sjkc/sjkt baru boleh fikirkan 1BN. Mca, gerakan dan mic, ppp ni mana ada penyokong (pengundi). Bodohlah kalau layan kehendak panglima yang tewas, alahai umno!

Sebagai tambahan, status kaum dalam kp dicatatkan : Bangsa Malaysia. Tak ada lagi bagai-bagai. Atau begini, Kaum : Melayu/pribumi atau .... Kaum Pendatang. Boleh gitu?

Perkaumankan aku? Jika ya mengapa? Aku terkejut hanya 3% bangsa dap undi bn.

Anonymous said...

Aku setuju buat satu sekolah aja tak perlu sekloah bermacam jenis bahasa. Tak setuju ubah parti politik BN yang dah lama di guna pakai.

Anonymous said...

Bn sudah nazak lahhh...

Anonymous said...

Bn pasti kalah pru14 nnt. Xpayah buat apa2 dah.

Anonymous said...

Umno lepas menang ni makin mengarot. Menyampah dah aku.

Xpas said...

My personal opinion, ramai penyokong BN dr pelbagai kaum yg menyokong BN tp tak berminat dgn parti parti komponen dlm BN yg didominasi oleh satu satu kaum sahaja. So, saya setuju jika diwujudkan satu sayap baru dlm BN dgn keahlian terus tanpa melalui mana mana parti komponen, dipengerusikan oleh pengerusi BN sendiri tp jawatan jawatan lain terbuka kpd ahli dgn keahlian terus. Utk jangka pendek mungkin kurang sambutan, tp jangka panjangnya saya yakin boleh dpt sambutan yg mungkin lebih baik dr parti parti komponen secara individu.
Isu sekolah pula, nak dihapuskan terus sekolah sekolah jenis kebangsaan, kurang popular dan tentu dibantah oleh kaum kaum tertentu. Kerana itu saya setuju dgn cadangan TPM diwujudkan pengajaran bahasa dan penulisan tamil dan mandarin di sekolah sekolah kebangsaan utk beri pilihan kpd kaum Cina dan India utk menghantar anak anak mrk ke sekolah kebangsaan tanpa mengabaikan bahasa ibunda, dan beri peluang kaum lain belajar bahasa dan penulisan mandarin dan tamil. Secara ini saya yakin sekolah sekolah jenis kebangsaan yg bersifat perkauman perlahan lahan akan kurang mendapat sambutan dan lama kelamaan lupus dlm jangka panjang.
Situasi M'sia adalah unik dgn sejarahnya tersendiri, sebarang perubahan lebih selamat dibuat secara beransur ansur dan tidak drastik.

Anonymous said...

klu bn sbg 1 parti dlm pilihanraya ke 14 sure saya tak akan mengundi dh walaupun selama ini saya undi bn

Anonymous said...

Saya setuju dengan Anon 8.25 pm.

Dalam PRU 13, saya undi BN kerana calon UMNO. Kalau letak calon selain daripada calon UMNO, memang saya tak akan pergi keluar mengundi pun.

Saya tak percayakan MCA dan Gerakan sebab saya anggap mereka bersekongkol dengan DAP untuk mengalahkan BN.Terbukti benar anggapan saya kerana hanya 3% - 5% orang Cina sahaja yang mengundi BN. Maknanya majoriti orang MCA dan Gerakan sendiri belot dan tak mengundi BN.

Anonymous said...

BN nazak sebab carimpenyakit sendiri, ahsyik dok ambil hati, pada hal dalam blog, FB dan media sosial dok maki hamun dia dan bini dia, Dia tak ambil berat hal kebajikan kaki tgn kerajaan , bab rumah yg teruk, susah dapat rumah sewa, ada pun hanya layak binatang tinggal, pejabat, logistik, sekolah, kelengkapan pejabat, sekolah kian sempit, hospital kian sempit, balai polis kian sempit, ah malas nak komen lebih sebab Najib fan pegawai dia tak baca pun...Dalam media diamkata uaravrakyatbdiandengar, kalau dgrbBN tak sepatutnya dapat 133 kerusi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI