TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Tuesday, May 7, 2013

KENAPA CALUN DUN DAP JOHOR TIADA MELAYU?

       
DAP mengakui bahawa parti mereka bukanlah parti perkauman, tetapi kenapa dalam PRU 13 yang lepas, dari 14 kerusi DUN yang ditandingi DAP, tiada satupun calun Melayu? Dan dari 14 kerusi tersebut, DAP meletak 13 calun Cina yang kesemuanya menang kerana bertanding di kawasan majoriti Cina manakala 1 kerusi lagi yang diwakili India, tertonggeng di Paloh.

Sementara itu, bagi kerusi Parlimen pula, dari 6 kerusi yang mereka bertanding, DAP meletakkan 4 calun Cina, 1 calun India dan 1 calun Melayu. Kesemua calun Cina menang dan calun India dan Melayu pula ke parit! Kita tolak ke tepi soal komposisi pengundi di lokaliti pengundian, kita pandang pulak nisbah calun dalam DAP itu sendiri, apakah ia mencerminkan sebuah parti berbilang kaum? 

Kalau dilihat pula dari sudut komposisi kaum untuk mencerminkan bahawa DAP bukanlah meletakkan calunnya berdasarkan undi perkauman, mengapa tidak diletakkan satu-satunya calun Melayu untuk parlimen DAP, Mahadzir Ibrahim bertanding di Kulai ataupun Kluang? Apa salahnya kalau Teo Nie Ching ataupun Liew Ching Tong yang bertanding di Tanjung Piai? DAP meletakkan Mahadzir Ibrahim di Tanjung Piai dengan harapan sentimen perkauman Melayu akan memihak kepada DAP, tetapi mereka hampa kerana Melayu Barisan Nasional di Tanjung Piai mengundi melangkaui batas  perkauman!

Apapun PRU 13 dah berakhir. Apapun strategi DAP di Johor, Melayu masih menguasai Dewan Undangan Negeri dengan 32 ADUN dari UMNO dan 4 dari PAS. Diharapkan ADUN PAS akan dapat mengikut rentak ADUN Melayu dari UMNO dan dengan 36 suara Melayu, ianya cukup kuat untuk meMelayukan Johor agar Melayu Johor terus digeruni. Berbalik kepada strategi DAP tersebut, kini adalah masanya untuk Melayu Johor tanpa mengira fahaman politik untuk bersatu. Malah, mungkin 3 ADUN India dari MIC juga perlu aktif menyedarkan masyarakat India bahawa kaum India juga tersisih dan tidak dipandang oleh DAP dan masyarakat India perlu menunjukkan sokongan yang tak berbelah bahagi kepada Barisan Nasional yang tidak pernah meletakkan sempadan kaum dalam politik mereka.

Mengambil kira 36 suara Melayu dan 3 suara India dalam DUN Negeri Johor, sekiranya kesemuanya bersatu menolak sebarang pembangunan atau peruntukan untuk kaum Cina, pasti pada PRU 14 nanti DAP akan ke longkang.


6 comments:

Anonymous said...

CINA DAP DLM GAMBAR DIATAS TERSENYUM SERIBU MAKNA TENGOK KEBODOHAN MELAYU PAS/PKR...

Anonymous said...

Betul parti Cina, cuma tidak ada melayu yang ganas dan/tetapi alim.

Anonymous said...

jangan perkauman, memalukan orang Melayu je

Anonymous said...

dia org perkauman kuat x pe.bile kite melayu sentuh pasl agama bangsa kita dckp perkauman...apa la punye dol!x penah jd dlm sejarah parlimen BATU PAHAT dgn DUN pun kalah!mana2 dlm ahli2 umno yg dh x relevan tu.silalh bg laluan pd generasi lain!

Unknown said...

melayu banggang tahap cipan... berlagak hero..inilah yang mengecewakan hati nenek moyang kita yang telah bersusah payah memerdekakan tanah air kita.... cina senyum sampai ketelinga tengok kebodohan melayu dalam gambar tu..

jijan mali said...

Ribut berlalu, kiambang bertaut. Kuatkan semula ekonomi Melayu. Buy Malay product
FIRST. Kita dah tahu siapa musoh kita sekarang ini. Sedar lah bangsa melayu semua.
Ayoh bersatu!!!!!!

ARTIKEL HANGAT BULAN INI