TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Monday, June 3, 2013

CINA JUGA YANG TERSENGEH

        
Esok harga rokok naik lagi. Naik sebanyak 3%. Menurut Datuk William Toh, Pengarah Urusan, BAT Malaysia, "Sama seperti semua syarikat lain, BAT Malaysia berdepan dengan tekanan inflasi, kos buruh dan kos input, yang membawa kepada peningkatan kos operasi. Selain itu, kuantiti industri tembakau sah juga terjejas akibat peningkatan berterusan perdagangan rokok haram (pada 2012 berada pada 34.5 peratus). Bagi menangani peningkatan kos dan tekanan perdagangan rokok haram kami memutuskan untuk menaikkan sedikit harga sebanyak tiga peratus bagi semua jenama rokok kami."

Naik harga rokok untuk bagi tekanan kepada perdagangan rokok haram? Kenyataan haramjadah apa ni? Dulu masa harga rokok murah, susah nak jumpa rokok haram ni. Kalau adapun cuma setakat rokok Gudang Garam. Orangpun tak mahu hisap rokok yang tak tahu asal usul. 

Rokok haram jadi melambak dan melacak kat pasaran sebab harga rokok yang tinggi melampau. Selepas harga rokok naik mendadaklah, baru timbul pelbagai jenama rokok haram ni. Penyeludupan rokok menjadi-jadi.

Kegiatan penyeludupan rokok pulak bukanlah kegiatan yang melibatkan setakat ribuan Ringgit tetapi jutaan. Kalau dah jutaan Ringgit yang terlibat, mana ada Melayu yang berani ambik risiko? Berniaga yang haram ni, siapa yang berani kalau bukan Cina? Semakin tinggi harga rokok, semakin tersengeh le pailang-pailang Cina yang jadi pemodal kepada kegiatan seludup rokok haram ni. 

Nak kurangkan perokok, bukanlah dengan menghukum perokok tegar yang dah bertahun-tahun merokok. Nak kurangkan perokok, bukanlah memberi ruang yang seluas-luasnya kepada aktiviti penyeludupan rokok. Nak kurangkan perokok ialah dengan melesenkan perokok yang sedia ada. Tidak ada lesen baru dikeluarkan setelah perokok sedia ada dilesenkan. Adakan hukuman kepada perokok tanpa lesen. Hukum mereka yang menjual rokok kepada mereka yang tiada lesen untuk merokok. Lama-lama akan pupuslah pemegang lesen tu. Tak payah dera perokok sedia ada dan jangan beri ruang untuk aktiviti haram penyeludupan rokok. Insyaallah, dengan kaedah pelesenan dan dengan harga rokok yang murah, pasti perokok akan pupus dan aktiviti penyeludupan yang merugikan kantung negara juga akan pupus.


7 comments:

usin said...

orang beli rokok seludup kerana harganya lebih murah dpd rokok bercukai di negara ini. kalau dgn menaikkan harga rokok untuk mengekang rokok seludup....hehehehehe..sapa yg percaya adalah amat BODOH dan DUNGU sekali. lebih bodoh dan dungu dpd keldai.

kluangman said...

tujuan menaikkan harga rokok memang bertujuan meningkatkan, menggalakkan dan menyuburkan lagi pengeluaran rokok2 haram - satu strategi terancang yg melibatkan atasan dan tauke.

satu lagi, tolong perhatikan dan kalau boleh berbuallah dengan pekedai runcit cina yg berleluasa menjual rokok2 haram - bayar bulan bebbb kpd penjawat awam...bereh !!!

Anonymous said...

Ayam berkokok ataih batang...mai kok tang!

Anonymous said...

Meka kata kerajaan BN bagus..sebab meka boleh seludup lagi byk..Undi meka utk Dap..Dadah 1 tiub kecil harga rm50 sekalimisap habis pun kutu beli ini pulak rm10.50, BN ini lembab lah..ikut singapura, Lesen kan penjual rokok. Habis cite..Masih nak selam hati mekalagi, Masih nak Tubuh Makmal aka suruhanjaya zaman oaklah..

Anonymous said...

Ce..ce selongkar laci laci dalam kedai runcit...berlambak2 rokok seludup...ce ce buat serbuan mengejut atau menyamar jadi pembeli....apa susah ? ce buat kerja lebih sikit!

Anonymous said...

Melesenkan perokok!! kah kah kah! satu lagi idea bodoh dari blog politik pro-BN! Kalo dah tak mampu beli, hentikanlah tabiat merokok!!

Pesanan kepada penulis! banyakkan buat kajian, jangan jadi blogger yang akal singkat!

Hidup UMNO!

Anonymous said...

mari belajar bahasa pasar ... cina stail ...

melayu kata mari ... cina kata mali ...
melayu kata almari ... cina kata almali ...
melayu kata pergi ... cina kata pelegi ...
melayu kata perigi ... cina kata peligi ...

semua orang tahu bahkan budak tadika pun tahu cina amat susah nak sebut huruf r ... bahkan huruf r tiada dalam sebutan mereka ... er meleka ...

kenapa aku tulis perkara ini?
cuba tengok ... cina tulis nama najib sebagai ... ah jib gor ... nama cina tidak ada "gor" ... tetapi goh memang ada ...
kenapa cina perlu tulis "gor"?
sedangkan cina tidak dapat menyebut "gor" ...

jadi apabila cina tulis Ah Jib Gor ... apa yang cina akan sebut ...
tidakkah cina akan menyebutnya sebagai "Ah Jib Go ..."
go ... a gogo ...

hem ... go dalam bahasa inggeris maknanya pergi ... er pelegi ...
semasa cina menyebut "Ah Jib Go", dalam hatinya berkata, "Ah Jib pelegi"
Ini bermakna semasa mereka memberi nama "Ah Jib Go" kepada Najib memang terpendam hasrat mereka yang tersembunyi iaitu "Ah Jib pelegi" ... yang membawa maksud "Ah Jib pergi" ...

Pergi kemana kamu Ah Jib ... Pergi dari persada politik kerana kami (cina) dah menolak kamu ah jib ... tak percaya? ... Ah Jib Go ... heh heh heh ...

penasihat ah jib go?
apa dia buat?
dia balun 25% dari Najib ... dia bodek Najib ... dia kata Cina suka sama Najib ... sampai sanggup memberi nama cina kepada Najib ...

kemudian dia balun 25% dari cina ... dia bodek cina ... dia kata najib dah setuju dengan nama ... "Ah Jib Go" ... er "Ah Jib Pelegi" ... er "Ah Jib pergi ..." itu Ah Jib sudah setuju mau pergi ... jadi semua cina tak perlu undi najib ... tapi tunjukan sokongan kepada najib dengan menyebut ... "Ah Jib Go ..." dan semua mesti datang ke majlis najib ramai-ramai kerana "Ah Jib dah nak pergi ..."

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI