TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Wednesday, September 4, 2013

NAJIB NAIKKAN DIESEL 20 SEN DEMI CINABENG

           
Kerajaan tarik balik subsidi petrol RON95 sebanyak 20 sen, aku sokong. Tak ada masalah. Apa ada hal dengan 20 sen kalau betul dengan penarikan subsidi tersebut, jumlah yang terkumpul akan dapat diagihkan kepada golongan yang betul-betul layak dapat bantuan dan memerlukannya.

Tapi bab kerajaan tarik balik subsidi diesel sebanyak 20 sen tu, aku tak dapat terima. Bagi aku dengan penarikan subsidi diesel itu hanya akan membuka jalan untuk puak Cinabeng yang tak pernah puas untuk kaya untuk mewajarkan mereka menaikkan lagi harga barangan mengikut sesuka hati mereka.

20 sen diesel tu melibatkan banyak pihak yang membolehkan harga barangan pengguna meningkat. Rantaian 20 sen diesel tu berjela-jela. Jentera di ladang menggunakan diesel. Bot nelayan menggunakan diesel. Lori nak angkut barang, gunakan diesel. Pengangkutan awam, bas kilang, bas sekolah, semua gunakan diesel.

Sepatutnya kerajaan jangan usik lagi harga diesel ni. Usik harga diesel sama dengan mengusik Cinabeng yang dah lama tidur kerana tak punya sebab nak naikkan harga barangan mereka. Bila kerajaan usik aje harga diesel, semua dah terbeliak, mata mereka tak sepet lagi.

Sepatutnya untuk mengelakkan ketirisan dalam subsidi diesel ini, kerajaan kena kaji semula cukai jalan kenderaan persendirian yang menggunakan diesel. Kebanyakkan kenderaan persendirian yang menggunakan diesel ni kepunyaan tauke-tauke besar dan enjinnya juga besar-besar, dah tak layak untuk dapat subsidi!

Supaya tidak ada pihak yang mengaut keuntungan atas subsidi diesel yang boleh mempengaruhi harga barangan pengguna, kerajaan kena tambah lagi anggota penguatkuasaan. Draf satu undang-undang yang kejam untuk menghukum mana-mana pihak yang menyalahgunakan keistimewaan subsidi ni. Pihak-pihak yang menyalahgunakan keistimewaan subsidi inilah yang menyusahkan. Mana yang ditangkap kerana menyeludup diesel, menjual diesel subsidi kepada industri dan sebagainya, patut kita bako aje dengan diesel tu... amacam???


2 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah lu pin nampak apa yang tersembunyi di sebalik momokab kenaikan MINYAK yang dilakukan oleh talibarut CINABENG dalam kerajaan

Di harap pak anggok dalm kerajaan BUKA MATA baik ,,pasal 20sen tu yak lah besar sangat utk petrol,TAK KESAN SAMPINGAN KALAU NAK DIBEDAKAN DENGAN DIESEL TU...KENYANGLAH HARAMJAD2 TU !

Otak geliga said...

masalahnya dlm kerajaan PM lantik ramai CINABENG utk menasihat PM...takkan lah mrk nak bg ide tikam kaum sendiri?

melalak pulak PM, KJ ngan Nazri nnt tgk kwn cinabeng diorang papa kedana

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI