TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Thursday, October 31, 2013

CINA RISAU???

       
Ini adalah ayat yang aku ambil dari Sinar Harian, yang memetik kenyataan seorang pengundi Cina di Sungai Limau, "Ada khabar yang kata kerajaan pusat hendak tutup sekolah Cina, jadi risaulah kerana kita (masyarakat Cina) mahu anak-anak belajar bahasa ibunda sendiri." 

Apakah hanya dengan kerisauan Cina takut anaknya tak ada sekolah untuk belajar bahasa Cina mewajarkan setiap kali PRU atau PRK, maka berjuta-juta dicurahkan untuk sekolah Cina?

Apakah tanpa sekolah Cina, anak-anak Cina tak mampu bertutur dalam bahasa Cina? Kenapa Jawa tak risau kerana tiada sekolah Jawa untuk anak-anak mereka belajar bahasa ibunda mereka? Kenapa Bugis, Banjar dan lain-lain tak pernahpun risau tiada sekolah untuk anak mereka belajar bahasa ibunda mereka? 

Tapi kenapa tanpa sekolah dengan bahasa ibunda mereka, anak Jawa, anak Bugis, anak Banjar dan lain-lain kaum masih mampu menjadi penutur yang baik bahasa ibunda mereka walaupun semenjak kenal ABC mereka menduduki Sekolah Kebangsaan. Patutkah kerajaan atau parti politik melayan lagi karenah Cina Malaysia yang masih tak berpijak di bumi nyata ini?


9 comments:

Anonymous said...

Saya memang kecewa dengan kerajaan kerana masih membodek kaum Cinabeng untuk mendapatkan undi mereka.Tak akan menyokong UMNO lagi sekiranya pembodekan ini terus berlaku.

Anonymous said...

Kalau tak sokong umno, nak sokong sapa? Takkan nak sokong pihak satu lg yg kita tau akan agenda mereka yg nak hapuskan raja2 melayu, membuang artikal 153 dan lain2 lagi kita sendiri tau niat mereka.

usin said...

"...selagi ada bulan dan bintang, kita akan pastikan bahawa sekolah cina dan tamil akan tetap wujud di bumi malaysia ini...bla...bla...bla". pemimpin melayu umno ni memang kemaruk gila dengan air kencing cinabeng. aku tak pernah rasa atau tahu betapa sedap dan lazatnya air kencing cinabeng. mungkin para pemimpin kita dapat menjelaskan.... najib, muhyidin, anwar, azmin, nik aziz, hj hadi ada jawapannya....

anti kominis dan DAPpigs said...

Pelik betul aku pasal muhyidin ni. Kalau Ah Gib Gor, Pok Nik, Hadi, Bang Non tu aku boleh faham kenapa depa ni dok tergedik2 dengan cina DAPpigs ni....tapi Muhyidin pun dok joint sekali???

Bukannya tak boleh bagi bantuan, bagi setakat yang diperuntukkan dalam perlembagaan, udahlah. Muhyidin ni lupa ke apa bangsa ni buat pada BN dalam PRU13??? Hampir 90% tak pangkah BN, semua sokong DAPpigs. BN menang sebab sokongan ISLAM, MELAYU dan BUMIPUTRA. YAng nak menangkan sangat hati bangsa ni buat apa??? Surohlah depa mintak kat DAPpigs, P'Gay'R dan PAS-pis-pus bantuan tambahan.

Kita bagi depa apa yang diperuntukkan dalam perlembagaan - tak lebih, tak kurang. Bab mana pasal isu ni yang pemimpin BN/UMNO tak faham ni????

Anonymous said...

Saya pun dah tak sokong umno dan bn sebab dah melacurkan negara dengan begitu teruk sekali. Umno is lousy. Lagi dua pru pasti pupus.

Anonymous said...

Sokong parti baru Perkasa. Malaysia for malays!

Anonymous said...

tuan. saya rase mike2 ni nak test market laa..tgk pe cer cina ni.
lagpun kata nak peruntukan,
kot lepas ni tarik brek pun bleh kan..

TEST MARKET NI

Anonymous said...

Tiap rakyat ada haknya sendiri. Jadi saya nak cakap bagi pihak kami.

Maaf nak cakap, sokongan tegar saya dan keluarga kepada BN selama ini berhenti sampai di sini saja.
Terima kasih.

Anonymous said...

Najib/Muhyiddin masih tak belajar dari keputusan by-elections yg mana Sepet tak mengundi BN..Adakah kamu ni buta perut atau memang bodoh?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI