TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Saturday, December 14, 2013

RANCANGAN BRIGGS - KESILAPAN BESAR BRITISH

            
Apa itu Rancangan Briggs? Mengikut Wikipedia
Rancangan Briggs dilancarkan oleh Sir Henry Gurney di Persekutuan Tanah Melayu pada pertengahan tahun 1950. Pengarah operasi yang bertanggungjawab ialah Leftenan Sir Harold Rowdon Briggs.

Rancangan Briggs merupakan tindakan oleh kerajaan jajahan British untuk menyekat bekalan makanan serta ubat-ubatan daripada berjaya sampai ke tangan Parti Komunis Malaya yang pada masa itu berniat menguasai Persekutuan.

Antara tindakan yang dijalankan ialah dengan memindahkan penduduk Cina dari kawasan-kawasan terpencil yang bertaburan dan menempatkan mereka di kawasan penempatan semula atau di Kampung Baru. Rancangan itu merangkumi pemindahaan penduduk Cina dari kawasan-kawasan terpencil yang bertaburan dan menempatkan mereka di Kampung Baru seperti di Jinjang supaya tidak diugut oleh Min Yuen untuk memberi maklumat dan bekalan makanan serta ubat-ubatan. Tujuannya semata-mata untuk melumpuhkan kegiatan Min Yuen.

Kampung-kampung baru ini dipagar dengan kawat berduri serta dikawal oleh pasukan keselamatan. Penduduk Kampung Baru diberi banyak kemudahan seperti pendidikan, perkhidmatan kesihatan, tempat tinggal serta bekalan elektrik dan air paip.

Jumlah penduduk yang terbabit dalam rancangan ini adalah seramai 470,509 orang yang ditempatkan di 440 buah kampung baru

Kenapa Rancangan Briggs hanya tertumpu kepada kaum Cina sahaja? Ini jelas menunjukkan bahawa hanya kaum Cina sahaja yang mempunyai simpati dan menyokong perjuangan komunis.

Rancangan Kampung Baru dengan menempatkan semula penduduk Cina dengan diberikan pelbagai kemudahan merupakan satu kesilapan besar yang pernah British lakukan ketika menjajah Tanah Melayu. Walhal pada ketika itu taraf penduduk Cina hanya sebagai imigran yang datang ke Tanah Melayu untuk bekerja.

Sepatutnya pada ketika itu dengan penduduk Melayu yang sentiasa memberikan sokongan kepada British, pilihan yang paling baik sekali untuk mengekang sokongan terhadap pergerakan komunis ialah dengan menghantar pulang imigran-imigran Cina ini kembali ke Tanah Besar China, bukannya dengan mengurung mereka dalam Kampung-kampung Baru dengan diberikan pelbagai kemudahan.

Kini, kesilapan yang dilakukan oleh British tersebut terpaksa ditanggung oleh Melayu apabila anak cucu penduduk yang diberikan pelbagai keistimewaan oleh British dalam Kampung Baru semakin berani dan lantang mempersoalkan keistimewaan Melayu dan agama Islam.

Cuma... Melayu dan Islam sememangnya baik.......


13 comments:

Unknown said...

Kesilapan atau.. memang DIRANCANG?..

Anonymous said...

Bila lihat gambar di atas teringat kawasan perumahan di kawal security nepal myamar cth kawasan seputih. British tipu melayu.

Anonymous said...

sepatutnya, dari dulu lagi British buka sahaja menghapus komunis tetapi juga mereka yg bersimpati dan berjiwa komunis....

Anonymous said...

Sepatutnya yg bersimpati atau jadi pembekal di hapus kan sekali...

Anonymous said...

hanya rancangan UMNO/BN saja yg belum berjaya mengubah melayu

Anonymous said...

Hal di atas menggugat keamanan di Malaysia........

Anonymous said...

bukan hanya penduduk Cina yang tertarik dengan perjuangan komunis tapi ada juga penduduk melayu yang melibatkan diri dalam perjuangan komunis ya. buktinya penubuhan rejimen ke-10 PKM(pergerakan komunis Melayu). sejarah harus diselidik secara menyeluruh bukan hanya dibaca sebahagian kecil. nanti pengetahuan kecil tu memperbodohkan diri sendiri.

Iqmal Hakim said...

Nak tanya,rancangan briggs ni sebenarnya baik atau jahat? British buat rancangan ni utk kepentingan mereka sendiri atau mcm mana ah?

Anonymous said...

Rancangan Briggs ni kan asalkan ingin menyekat bekalan makanan dll so , pengenalan rancangan Briggs ni berjaya mencapai hasratnya tak utk menyekat bekalan makanan dan memutuskan hubungan dengan komunis dan min yuen?

Anonymous said...

Ehhhhh kau racist ke

Anonymous said...

Jangan lupa ada juga member pkm yang berbangsa lain

Anonymous said...

Kerana Cina Malaysia maju. Tapi keaeimbagaan pwlbagai kaum adalah penting Dan mejadi faktor kemajuan Malaysia.

Anonymous said...

Racist sungguh.. Petempatan ini bukan sahaja tertumpu kpd orang Cina, malahan orang pedalaman dan juga orang Asli. Bukakan minda untuk mengumpul pandangan dari pelbagai perspektif sebelum berpihak kepada satu.

ARTIKEL HANGAT BULAN INI