TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Thursday, August 18, 2011

BUDAK CINA SAMAN KHAZANAH PASAL BIASISWA

Khazanah Nasional Berhad telah disaman oleh seorang pelajar Cina kerana gagal mendapat biasiswa untuk membiayai pengajiannya di Universiti Cambridge selama empat tahun dalam jurusan kejuruteraan kimia. 
Saman tersebut dibuat oleh pelajar tersebut melalui firma guaman bapanya yang mana turut menuntut perisytiharan bahawa pemberian tiga biasiswa kepada tiga orang pelajar lain yang turut mendapat tempat di Universiti Cambridge adalah tidak sah.

Apa ke gila Cina sekor ni, bila mohon biasiswa tu dia ingat wajib dapat. Kalau tahu tak mampu nak belanja besar-besar belajar kat luar negara, mohon sahaja belajar dalam negara. Kita mohon biasiswa ni sama seperti  kita mohon pertolongan dengan orang, mana boleh paksa orang beri. Serupa macam kita nak buat loan bank, terkadang bermacam cekadak yang bank mintak dah kita bagi, akhirnya tak lulus juga. Takkan nak marah. Usaha pulak ke arah lain.

Padahal isu biasiswa ni sangat jelas, ianya hanya satu keistimewaan dan bukannya hak. Kalau kita tak dapat keistimewaan tu, jangan pertikai kenapa orang lain lebih istimewa dari kita. Menuntut perisytiharan supaya tiga lagi penerima biasiswa Khazanah untuk pengajian di Universiti Cambridge tidak sah  menunjukkan sikap busuk hati dan busuk perut. 

Kalau nak saman Khazanah, saman saja Khazanah, jangan libatkan pelajar yang dah dapat biasiswa tu. Kenapa mesti ada perasaan dengki dan marah kepada yang dapat. Kalau begini lah sikapnya, memang layaklah dan memang betullah tindakan Khazanah untuk tidak memberikan biasiswa kepadanya. Orang yang busuk hati dan busuk perut pastinya nanti tidak akan tahu mengenang jasa sekiranya telah ditolong.

5 comments:

Anonymous said...

nama pun CINA de,mana ada senang lg nk bg senang melayu nd kaum2 lain lg senang,mewah dp dia orang?

Anonymous said...

bagi pun tak mguna.... bila dah habis pengajian nanti lawan kerajaan plak

Anonymous said...

budak nih orang senang sial!

tengoklah, dia saman khazanah guna syarikat lawyer bapak dia!

hoi babi sepet, kalau kau kaya sangat, pergilah cambridge pakai duit bapak kau sial!

dasar muka tak tahu malu!

sudahlah tak dapat scholarship, nak saman pulak khazanah!

nak cover malu lah tu!

Anonymous said...

Cina babi nih bodoh ke apa?otak tersumbat tahi babi kot?
setakat pergi cambridge nak belajar kejuruteraan kimia buat membazir duit kerajaan saja sebab kat malaysia nih pun berlambak IPTA offerkan ijazah dalam bidang kejuruteraan kimia..babi nih konfem biol..budget dapat offer sambung pengajian dalam bidang kejuruteraan kimia konfem ingat dapat scholarship dari Khazanah..kau nih bodoh lah cina sebab bidang pengajian kau tu bukan bidang kririkal macam doktor..bodoh!pergi makan babi lagi baguslah babi!

Anonymous said...

kata tak cukup duit, tapi bapak ada law firm..mampu pulak tu nak menyaman org..pigidah!

ARTIKEL HANGAT BULAN INI