TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Thursday, November 17, 2011

POK NIK MUNGKIN BUKAN MELAYU

Pok Nik mungkin bukan Melayu. Ini kerana Pok Nik tak dapat menghayati semangat dan perjuangan Melayu. Pok Nik kata, angkat keris dan melaungkan hidup Melayu tu adalah perjuangan sempit (sini). 

Pok Nik tak faham agaknya, angkat keris tu bukannya nak tikam bagi orang mati. Hidup Melayu tu bukan maknanya mematikan kaum lain. Itu semua hanya lambang semangat Melayu. 

Punya mahunya Pok Nik akan undi orang Cina, sampai sanggup Pok Nik cakap; "‘khazanah’ di Malaysia ini dipenuhi oleh (khazanah) orang Cina. Ini kerana mereka lebih kaya daripada orang Melayu,”. Patut semasa berucap di Majlis Makan Malam Mesra Kaum 2011 di Dewan Perniagaan Cina di Kota Bharu tu, kena ingatkan Cina, mereka kaya dan senang kerana kebaikan orang Melayu. Dah berketurunan Cina menumpang di Tanah Melayu ni, berapa ekor yang dah mati kena keris Melayu?

Hanya kerana Cina jemput makan saja, habis Melayu ditotokkan oleh Pok Nik. Agaknya kalau Cina bagi amoi kat Pok Nik ni, entah apa rupanya Melayu digambarkan di depan masyarakat Cina.

Mungkin juga Pok Nik tak dapat menghayati semangat keris Melayu ni kerana keturunan dia dulu berjuang menggunakan kapak siam agaknya!

No comments:

ARTIKEL HANGAT BULAN INI