TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Monday, December 5, 2011

DEKAT DENGAN PRU, 2 ZONG HIDUP BALIK

Ada 2 Zong ni hidupnya memang dekat-dekat dengan PRU. Bila lepas aje pilihanraya, semuanya masuk bertapa. Ada sahaja yang dimintanya. Kengkadang naik meluat. Lepas dia, dia lagi. Tak pernah cukup.


Sekarang ni 2 Zong tu dah mula bersuara. Bersuara sebab tak puas hati kerana janji kerajaan pada PRU 12 dahulu belum dilunaskan. Dia orang cuma tahu janji kerajaan, tapi mana janji mereka pada kerajaan? Apa jadi pada kerajaan BN selepas PRU 12. Ke mana perginya undi orang Cina? Apa peranan 2 Zong ni dalam memenangi undi orang Cina agar menyokong kerajaan BN?

2 Zong ni iaitu, Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dan Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong), dan bersatu jadi  Dong Jiao Zong (DJZ) menyerahkan memorandum kepada DS Najib kerana tidak puas hati kerana kononnya SJKC tidak mendapat layanan yang adil daripada kerajaan. 

Nak adil macam mana, kerajaan yang orang Cina pilih kerajaan lain dan kerajaan yang memerintah, kerajaan lain. Dong Jiao Zong kena lah tunjukkan bahawa orang Cina demi pendidikan anak-anak mereka bersatu menyokong BN. Berapa tempat yang majoriti Cina yang BN dapat menguasai kerusi pilihanraya? Sedangkan pengaruh Dong Jiao Zong terhadap masyarakat Cina amat besar sekali, malangnya tak dapat diterjemahkan melalui undi kepada kerajaan yang memerintah iaitu BN.


Mintaknya bukan sedikit, aku nak tulispun tak larat, memorandum tersebut boleh diakses di SINI.

Tak ada ke persatuan-persatuan Melayu yang nak hantar memorandum berjela kepada PM sempena menyambut PRU 13 nanti?


2 comments:

Anonymous said...

Tapi yang sedihnya kerajaan akan tetap melayan karenah mereka.Saya sangkakan kerajaan fokus kepada usaha untuk memartabatkan Bahasa Kebangsaan. Rupa-rupanya lebih kepada memartabatkan bahasa ibunda. Semakin naik lemaklah orang Cina dan semakin tak ambil endahlah mereka dalam mempelajari Bahasa Kebangsaan.Yakinilah bahawa walaupun kerajaan bodek mereka, mereka tetap akan memberikan undi mereka kepada DAP.Kesimpulannya, kerajaan kita tak begitu smart after all dalam menangani kaum pendatang ini.

Anonymous said...

diharap kerajaan yg ada skrg tidak terlalu tunduk kpd tekanan org2 Cina..bknlah hendak bersikap rasis, ttp kte dh terlalu bnyk memberi tanpa dpt apa2 balasan...mereka xkan pernah puas smpai mereka yg perintah negara ni..org Melayu kita msh beruntung kerana kerajaan yg memerintah skrg diketuai oleh UMNO..andai PR yg menang, sy yakin DAP akan jd kuasa utama..PKR dan PAS hnya jd pak turut..

ARTIKEL HANGAT BULAN INI