TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Thursday, February 9, 2012

PAS DAKWA PENEROKA LEBIH HINA DARI HAMBA



Pagi-pagi ni ajak pembaca menilai bagaimana mentaliti pemimpin pembangkang dan juga penyokong mereka. Cuba baca betul-betul screen shot FB di atas.

Yang pertama tu kenyataan dari Ketua Penerangan DMPP. Apakah budak Serawak ni pernah menjalani kehidupan sebagai anak Felda? Tahukah dia bahawa majoriti peneroka Felda sekarang dah jadi tauke besar. Tak payah jengah kebun, setiap bulan menerima hasil. Walaupun dah ditolak upah dan segala perbelanjaan sampingan yang lain, masih mampu meraih pendapatan mengalahkan gaji seorang siswazah! Apakah tindakan dan pertolongan dari kerajaan BN yang memerintah sekarang ini telah menjadikan peneroka Felda 'lebih hina' dari hamba? Atau yang mendakwa itu lebih hina dari anjing yang kerjanya menyalak walaupun dah diberi makan?

Yang kedua itu pula contoh anak peneroka yang tak tahu bersyukur dan berterima kasih. Sudah membesar dengan hasil dari pertolongan Felda, kemudian bekerja pula dengan Felda dan kini menentang pula Felda. Pernahkah terfikir, sekiranya bapaknya dulu tak masuk Felda dan hanya melakukan kerja yang sama di mana-mana estet yang bersepah di Malaysia ni, apakah akan ada seekar dua tanah yang akan disedekahkan oleh estet tersebut setelah bapaknya bekerja bertahun-tahun? Walhal tenaga yang dicurahkan oleh pekerja estet dan juga peneroka Felda lebih kurang sama sahaja malahan pulangan bulanan pekerja estet jauh lebih rendah dari apa yang diperolehi oleh peneroka Felda, tidak pernahkah terfikir ke arah itu? Dari bapak bergantung kepada Felda dan kini sendiri juga mencari makan dengan Felda, masih lagi mengatakan Felda menipu dan menindas? Itukah yang dikatakan generasi kedua yang celik? Aku rasa kepala konek kau pun tak tercelik...kulup!

7 comments:

Anak Lenggong said...

Suruh mangkok2 tu tanya balik generasi pertama yang mendiami felda..pada tahun 70an..mereka2 ini tinggal/berasal dimana..camner kehidupan seharian mereka ketika itu..dan biar mereka bandingkan apa yang mereka perolehi sekarang ini hasil kerja daripada Tun Razak.

Hakikat sebenarnya pada tahun 70an generasi pertama Felda dibawa daripada sekitar kawasan pendalaman di seluruh negara..dikumpul dan dianugerahkan tanah untuk diteroka. Kawasan felda yang pertama adalah diLurah Bilut Pahang. Hasil daripada bantauan kerajaan ..cuba suruh mangkok2 tu semua pergi kekawasan felda tengok kehidupan seharian dan keadaan rumah yang mereka huni..kebanyakan penghuni felda merupakan masyarakat yang tau mengenang budi bukan saperti aliman yang makan hasil felda tapi tidak pernah mengenang budi.

Anonymous said...

TU NAMENYER
'KADOK NAIK JUNJUNG'

TAK TAU ADAT
BIADAP DAN TAK BERADAB

SUDAH DIBERI JALAN MENCARI REZEKI
LAGI MAU TARUK PASIR DALAM PERIUK SENDIRI...

Anonymous said...

Peneroka ni golongan yang susah ....dan tidak terpelajar macam orang sekarang .Itu generasi pertama .....satu masa dahulu.....tetapi sekarang ini ada anak anak peneroka yang terpelajar dan cemerlang didalam kerjaya ....Rujuklah kembali kenapa felda ditubuhkan .......Bukan main cakap aja ......Adakah anda semua faham dan tahu isu peneroka ini ...atau cuma dengar dengar dan saja nak masuk pot nak tunjuk pandai berhujah? Soalnya kenapa Felda harus mengapongkan Sahamnya ,Ini yang menjadi soal pokok .Felda boleh membangun dengan sumber dalamannya sendiri.Felda ada mempunyai tanah yang boleh dibangunkan untuk dijadikan tapak perindustrian dan sebagainya .....Gunakan sumber serta kepakaran yang ada untuk menarik pelabur .Tidak payahlah dibursa sahamkan tanah felda TU......Walaupun FELDA kata dia tidak usik tanah Peneroka itu sendiri ........INI apa punya kenyataan kalau nak kelentong tu agak agak lah .....Sekarang sudah nyata Felda mengambil keuntungan dan kesempatan Dari peneroka,jangan angap dengan memberi ribuan ringgit dan janji pulangan besar peneroka akan gelap mata.......saya nak Tnaya siapa FELDA tampa peneroka ?SIAPA FELDA?DARI MANA UJUDNYA FELDA.Ini semua idea TDM dulu dulu lagi dia nak jual tanah felda ni ....Kepada peneroka tidak kiralah generasi pertama atau kedua atau seterusnya fikir fikirkanlah akibatnya ....sekali dah dibursa sahamkan hak kita akan terhakis terus dan seterusnya akan hilang pegangan .Walaupun menerusi pegangan saham 51% ini tidak bermakna peneroka selamat.......bursa saham ini amat komplek dan banyak tipu musilihatnya ....

Hazman said...

Anon 9.56
Jangan tanya dimana FELDA tanpa peneroka. FELDA boleh saja tidak diwujudkan. Mana ada kerajaan lain di dunia mampu mewujudkan skim seumpama FELDA yang diilhamkan oleh BN untuk membantu rakyat? TANYA DI MANA PENEROKA DAN ANAK-ANAKNYA SEKARANG TANPA FELDA? Silap-silap yang terpelajar sekarang ni, nak bersekolah pun tak mampu.

Anonymous said...

RamaiAkhirnya tanah ladang tersebut diagihkan kepada yang tak masuk FELDA anak sekolah juga .....ini bukan soal tidak bersyukur . Dulu ditempat saya ada tanah ladang felda yang tidak dipunyai oleh peneroka ....ia milik FELDA,yang mana akhirnya tanah tersebut diagihkan kepada anak anak peneroka setempat .Saya rasa itulah yang terakhir dan selepas itu dah tiada lagi Felda dah tak mahu buat lagi sebab tiada dapat untung agaknya .....Sebab itulah felda memiliki tanah ladang yang begitu luas ......ladang tersebut sepatutnya diserah kepada orang orang meskin dan tidak bertanah itu matalamat asal tun razak.....Bukan setakat peneroka dan anak anak yang patut marah pada felda tetapi seluruh rayaat miskin serta bekas tentera dan polis juga patut marah pada FELDA.......saya tau apa yang saya katakan sebab saya berada didalam kedaan tersebut...bukan cakap cakap kosong ......

Anonymous said...

FELDA boleh saja wujud tanpa peneroka, boleh saja buat macam estet, kuli2 pn bnyk...kini ramai peneroka upahkan kebun2 mereka, klu Felda nk buat mcm tu boleh saja tp krna kerajaan baik hati bg kt rakyat w/p x100% rakyat mndptkannya...modal awal dh kerajaan dahulukan, agaknya la klu kerajaan xmendahulukan modal, gamaknya banyak lh tanah2 ini trlepas kpd org kaya atau tauke cina..cuba fikir tahun 70an mampukah melayu2 meskin ini mengusahakan tanah seluas 10 ekar klu xbetul2 bertekad.
sya prnh dengar gak keluhan bekas2 tentera yg xdpt felda tp trfikirkah ketika tentera2 ini ada gaji tetap, mereka2 yg dikampung tiada kerja..tiada apa2.
Bersyukurlah yg dpt jd peneroka yg xdpt pn bsyukur jga, rezeki allah ada dimana2 dn ujian allah kpd kita brbagai cara/bentuk dn berbeza2..

usin said...

tak payah diajar kpd mereka yg rela jd bodoh dan bebal mcm tu. mereka rela hati membangangkan diri serta menggelapkan hati kononnya mendapat "pencerahan". oh ya, perkataan "pencerahan" sekarang ini popular dikalangan pengikut pas kononnya dpt sinar & nur dari pemimpin bila didakyah. gelap di hujung jalan tu maksudnya "cerah masa depan" bagi pencacai2 pas...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI