TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Sunday, March 25, 2012

DEKAT PRU, DONG ZONG HIDUP BALIK


Bilakah masa anda akan mendengar nama "Dong Zong"? Dong Zong ni hanya hidup bila ada PRK dan PRU. Inilah perangai Cina Malaysia yang mempergunakan sepenuhnya kuasa undi mereka sebagai wadah untuk tukar ganti sokongan kepada kerajaan terhadap permintaan mereka.

Tapi apakah kalau diturutkan, mereka akan benar-benar memberikan undi kepada kerajaan? Setelah beberapa PRK dan PRU, kerajaan begitu bermurah hati terhadap permintaan Dong Zong ini dan sokongan kaum Cina tidak pulak nampak bertambah kepada kerajaan tetapi yang untungnya DAP.

Sudah sampai masanya segala tuntutan ini dipekakkan dan dibutakan sahaja oleh pihak kerajaan BN kerana mereka tetap tidak akan menyokong kerajaan. Pedulikan mereka, kerana mereka inilah juga orang yang sama yang menghidupkan DAP dan pembangkang.

Apa yang ingin diharap dari mereka lagi? Kalau Timbalan Menteri Pelajaran yang juga Cina diejek dan diboo oleh mereka ketika hadir secara mengejut di perhimpunan 325 yang diadakan di Kolej New Era, Kajang. Maka siapa lagi boleh layan mereka?

Tak perlulah lagi PM dan TPM melawat mana-mana sekolah Cina dan dengan bangganya mengumumkan peruntukan berjuta-juta dan tidak juga dapat memenangi undi Cina dan dalam masa yang sama pengundi setia Melayu mengetap bibir geram. Kalau berterusan dilayan karenah Dong Zong ini, maka sampai bila akan lahir Cina Malaysia yang bangga dengan Bahasa Malaysia? Sampai bila akan wujud sekolah yang berbangsa-bangsa di Malaysia ini? Dan sampai bila anak-anak yang berbangsa-bangsa ini dipisahkan sejak dari sekolah lagi dan bila pula akan wujud 1 Malaysia?

Apa kejadahnya Cina Malaysia ni dalam bab-bab yang lain mahukan kesamarataan sebagai warganegara tetapi bila masuk bab persekolahan nak asing-asing? 

Atau apakah kelembutan yang ditunjukkan oleh kerajaan BN cuma ingin mencabar Melayu agar turut sama menjadikan kuasa undi sebagai kuasa untuk tawar menawar terhadap sesuatu? Kalau itu yang diinginkan oleh kerajaan BN, maka diserulah agar semua Melayu bangkit meminta "Satu Malaysia, Satu Sekolah".


2 comments:

Anonymous said...

Yang peliknya, ramai Dong Zong ni ialah ahli-ahli MCA pulak.

Jangan undi MCA, BN le kalau nak matikan Dong Zong ni.

Anonymous said...

anon 6.45 atas nun, bis tu nk undi kat pembangkang ke? mmg ada ahli mca dlm dong zong tuh tp ko jgn lupa lak ahli dap lg ramai dlm dong zong tuh..
gua x amik port la mca ka gerakan ka dlm bn..tp kalu bn mnang umno la yg power bknnya depa jadik yg kontrol situasi umno bknnya mca.. kalu pembangkang mnang dh mmg gerenti la dap yg power..dap lg la sial tahap iblis...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI