TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Thursday, April 26, 2012

KAD PUTIH LA BODOH!!!

Kewujudan lebih 3.1 juta pengundi berdaftar di kawasan selain daripada alamat di kad pengenalan mereka amat merisaukan, kata Ambiga. Kata Ambiga lagi, menyalahi Perkara 119(1)(b) Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan seorang pengundi perlu menjadi penduduk dalam kawasan mengundinya.

Apa yang menjadi kesalahannya. Nampak sangat Ambiga ni tak pernah nak ambik tau bagaimana perkara ini berlaku.

Sebenarnya suatu masa dahulu, JPN ada menggunakan "kad putih" sebagai perakuan tukar alamat. Hal ini termasuklah dalam kes aku yang mana alamat di kad pengenalan dan alamat tempat mengundi yang berlainan. Tetapi itu bukanlah bermakna aku pengundi hantu. Tetapi sewaktu aku mendaftar sebagai pengundi dahulu sekitar tahun 80 an, aku menggunakan "kad putih".

Bagaimana aku hendak menukar alamat dalam kad pengenalan kerana pada ketika itu aku cuma menyewa rumah orang lain? Maka "kad putih"lah sebagai alternatifnya. Apakah ini menyalahi peraturan?

Bagaimanapun "kad putih" ni telah tidak digunakan lagi, maka dek sibuk-sibuk orang kata ada pengundi yang mengundi di alamat yang berlainan dari alamat di kad pengenalan, maka aku cadangkan agar penggunaan "kad putih" ini diperkenalkan semula oleh JPN. 


1 comment:

Anonymous said...

Mane dia nak tau tentang "kad putih" tu sebab amBABIga sendiri pun warna hitam metalik.....

ARTIKEL HANGAT BULAN INI