TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Sunday, June 30, 2013

GUNAKAN BIOMETRIK DI PRK KUALA BESUT

      
Dalam sibuk-sibuk puak Pakatan mempertikaikan tentang dakwat kekal, elok rasanya pada PRK Kuala Besut nanti diperkenalkan pula penggunaan sistem biometrik.

Berdasarkan pengalaman mengundi yang lepas, rasanya sistem biometrik lebih tepat dalam menentukan status seseorang pengundi. Ini kerana dengan menggunakan dakwat kekal, pada hari mengundi tiada satupun autoriti yang dapat mengesahkan kesahihan pembawa kad pengenalan adalah sama dengan pemilik kad pengenalan tersebut.

Hanya dengan menggunakan sistem biometrik, barulah dapat disahkan bahawa pemilik ibu jari yang di'scan' mempunyai data yang sama dengan apa yang tertera di kad pengenalan yang dibawanya. Ini pasti akan dapat mengelakan sebarang penipuan untuk keluar mengundi dengan menggunakan kad pengenalan orang lain.

Dengan penggunaan sistem biometrik juga akan menghapuskan segala kesangsian terhadap kelayakan dan status pengundi yang hadir sebagaimana yang berlaku pada PRU13 yang lepas bilamana bukan sahaja ianya dipertikaikan oleh puak Pakatan Rakyat malah di kalangan penyokong BN sendiri juga ada yang berbunyi dan terkejut dengan kehadiran terlalu ramai muka-muka Cina yang tidak dikenali telah beratur di awal pagi di pusat-pusat mengundi. Dan yang jelasnya, kertas undi pada ketika itu diberikan kepada sesiapa sahaja yang menunjukkan kad pengenalan sebagai pengundi berdaftar kawasan tersebut beserta jari yang belum berdakwat dan belum ada yang menggunakan kad pengenalan tersebut untuk mengundi. Namun tiada sesiapapun yang membelek apakah muka di kad pengenalan itu sama dengan muka pembawa kad pengenalan tersebut. Fikir-fikirkan!


2 comments:

Anonymous said...

SOKONG seribu peratus........Mereka tak boleh ada Alasan APA PUN...Dulu minta dakwat..Bila ada dakwat ada je tak betul...BABI punya PR...SIAL. Tak suka Malaysia, tak baik tapi tak juga berambus...masih tunggu juga. Bilalah mereka nak berambus dari Malaysia. AMAN sikit kita semua.

Anonymous said...

biometrik dh dcadangkn slps pru 12,tp SPR kn mmg suke ikut telunjuk PR.smpi ke la SPR mana berani nk saman GANG2 PR yg tabur mcm2 fitnah.lg 1 mana2 kakitangan SPR tu sendiri yg cipa reka mcm2 cite buruk pasl pjalannan mengundi.SPR kene tegas baik dlm pelaksana dasar dn jugak kene hati2 memilih kakitangan yg damanahkn masa time mengundi.bkn asal bole saja...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI