TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Sunday, July 28, 2013

TONG KANG LO... BUKAN TONGKANG!

      
Kenapa Cina Malaysia takut sangat dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia? Sejak merdeka dan diberi kerakyatan, sudah 56 tahun mereka beranak, bercucu, bercicit di Tanah Melayu ini, apa masalahnya dengan Bahasa Malaysia?

Bahasa Melayu yang diubah kepada Bahasa Malaysia juga kononnya untuk mencerminkan wujudnya pelbagai bangsa yang menjadi penutur bahasa tersebut di Tanah Melayu ini. Apa yang perlu mereka bimbang kalaupun Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 itu tidak kondusif kepada pembangunan pendidikan bahasa Cina? Tanah Melayu ini bukan lagi Tanah Melayu, dah jadi Malaysia!!!

Sejak merdeka, tidak adapun sekolah JK Jawa, sekolah JK Bugis ataupun sekolah JK Banjar. Tak mendatangkan masalahpun. Malah mereka yang Jawa, yang Bugis dan yang Banjar ini masih pekat menuturkan bahasa ibunda mereka di rumah walaupun sepatah haram tidak diajarkan bahasa-bahasa tersebut di sekolah. Begitu juga dengan banyak lagi bangsa lain yang bahasa ibunda mereka tidak dijar di sekolah. Kenapa warga Cina masih bermindakan Cina Tongkang lagi?

Dalam banyak hal, orang Cina ini mahu mereka dilayan sama rata, sama rasa dengan Melayu, tetapi kenapa bila bab sekolah, mereka masih meraung mahukan sekolah Cina? Amatlah malang dan memalukan Malaysia sebagai sebuah negara, bila setelah 56 tahun merdeka masih ramai lagi rakyatnya yang tidak mampu menuturkan bahasa kebangsaannya, Bahasa Malaysia dengan betul. Inilah akibatnya bila yang diamanahkan menjadi pemimpin, mengambil langkah popular lebih penting dari memperjuang dan mempertahankan apa yang menjadi daulat sesebuah negara.


4 comments:

SentiasaPanas said...

Mereka mula lupa daratan. Mungkin memikirkan bahawa wang dan kekayaan boleh membeli semua perkara..

Anonymous said...

Kalau tatak sedar dek untung, lu semua boleh maigled lor! Lugi punya ada lakyat haplak maciam lu semua mah.

Gudbai kaum pendatang yang manyak suka makan babi. Tatak lu, tatak babi -bagi olang Islam manyak-manyak senang hati.

Mebel Jepar said...

Terima kasih atas informsinya Gan, semoga bermanfaat. salam
http://goo.gl/w6BVt
http://goo.gl/S3Ipp
http://goo.gl/rJRG7
http://goo.gl/aR1f3
http://goo.gl/i9Ta0

http://goo.gl/YV1n3

http://goo.gl/VrWDD
http://goo.gl/30Ojx

http://goo.gl/7BBtV
http://goo.gl/Ispg8
http://goo.gl/V9stC
http://goo.gl/fE83I
http://goo.gl/hca1X

mebel jepara said...

nice post
thank you

ARTIKEL HANGAT BULAN INI