TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Monday, July 11, 2011

LALOK SEORANG HIPPIES

Samad Said dah bertukar profession. Dah jadi penceramah politik pula. Aku tak tahu le samada orangramai faham ke tidak apa yang dia cakap. Sebab kalau orang sastera ni bercakap, cakapnya pasti berbunga-bunga dan penuh dengan kiasan. Kiasan ahli sastera ni kalau orang tak faham, orang akan tepuk tangan walhal apa yang hendak disampaikan perlu disambut dengan air mata.


Malam tadi menurut satu laporan, Samad Said berceramah di Taman Melewar. Antara intipati ucapannya ialah PRU13 pasti ada sinar harapan. Sinar harapan untuk rakyat pula yang berada di tampuk kuasa dan mengajak rakyat menolak golongan bangsawan. Suka puak pembangkang mendengarnya.


Yang puak pembangkang tak nampak ialah, yang berada di tampuk kuasa ialah YDP Agong. Perdana Menteri bukan pemegang tampuk kuasa. PM tiada kuasa bubar parlimen. PM bukan kuasa pemutus istihar darurat. Kalau dalam syarikat, PM hanyalah CEO aje, bukan tuanpunya syarikat. Apakah maksud Samad Said. Pada pemahaman aku, yang benar-benar rakyat memegang dan berada di tampuk kuasa ialah republik. Samad Said ni nak ajak rakyat ke mana?


Kemudian Samad Said menolak golongan bangsawan. Katanya semenjak merdeka, hanya golongan bangsawan sahaja yang berada di atas. Puak pembangkang kena ingat, ceramah sasterawan itu sinis. Samad Said sekarang menentang golongan bangsawan kerana dia sedang memperjuangkan golongan banduan. Tidakkah anda malu berketuakan golongan banduan? Mengapa banduan yang dipuja-puja, sedangkan Malaysia masih mempunyai ramai lagi orang baik-baik yang berkaliber. Sahhh….Samad Said dah nyanyuk!!!

Inilah petikan ceramah Samad Said dari TMI.

“Sudah tiba waktunya, rakyat pula yang berada di tampuk kuasa,” kata beliau pada satu ceramah di Taman Melewar dekat sini malam tadi.
Kata Sasterawan Negara ini, “selagi (golongan) bangsawan yang berada di atas, sampai bila-bila saya rasa mereka tidak akan dapat merasakan apa yang dirasai oleh rakyat.”


9 comments:

Unknown said...

Salam bro. Mungkin si 'Hippies' tuan ni dah terminum air kaki Ambiga kot. Itu seba dia sudah tukar profession...hehehe..mamcam2 org ada di dunia ni...

Anonymous said...

Duit anwar boleh beli segala2nya bro...

Kalau. Islam pas yg dah 50thn pun anwar boleh belii...

Apalah sangat pendirian mat hippis yg kecewa dgn issue royalty...

Lawan golongan bangsawan tu melambangkan otak dia yg memikirkan duit duit duit...

Otai

Anonymous said...

kahkahkah..misai janggut sendiri pun tak terurus..

Mordecai Kucai said...

Tak padan gila, tua dan lemah nak menyanggah Sultan dan gulungan raja raja.

Bangsawan apa lagi kalau bukan Raja Raja Melayu.

Hasutan Samad ni macam hasutan berinti patikan komunis!

Bukan setakat jadi Republik tapi dia nak jadi komuni. Sama rata sama rasa.

MUngkin sebab buku dia tak laku agaknya. Dah tua begini tak kaya kaya lagi kot. Kalau itulah yang dia mau.

Buku buku dia pun tak da apa pun nak di banggakan. Ada antaranya berciri lucah seperti Salina misalnya.

hangkedee said...

tua tua pun mabuk daun ketum lagi ke...ingat nak mampos sama mangkok.diri sendiri pun tak terurus.ada hati nak urus negara

pakngah santan said...

mamat ni punya isu adalah berkenaan penggunaan bahasa melayu. does he really5 honestly believe that the non-malays really,really,really, really,really, honestly support him? get real maaannnnn....

Ooops, maaf, tersilap cakap omputeh, salah ni. (bukan maksud saya nak rendahkan martabat bahasa melayu kita).

siapa dia golongan bangsawan? adakah mempunyai rumah berharga rm7 juta, almost setiap bulan keluar negara naik kapalterbang, adik gurubesar kelulusan maktab pencen sekolah rendah tapi ada rumah kos rm1 juta lebih, kroni-kroni yang kaya-raya, duduk di hilton hotel sebelum 'berjuang' itu bukan bangsawan ka?

cercita sikit wahai mat hippies. tolong buat puisi tentang maksud golongan bangsawan.

HHalem said...

Tuan:-)

LALOK tu sama dengan Loq Laq ka?

HHalem said...

Hippies Nak Masuk Istana.

baca lanjut di


http://hhalem.blogspot.com/2011/07/revolusi-mental-pak-samad-api-api.html

Anonymous said...

DIA TERKENA DEMAM KUNING TU TOLONG HANTAQ SUSU KAMBING SIKIT.KALAU DAH TUA NYANYUK JANGAN CAKAP BANYAK BUKANNYA UNTUNG PUN, YANG UNTUNG PENYANGAK2 YANG TABUR BERJUTA DOLLAR UNTUK BUAT BERSIH DAN DATANG SAMUN NEGARA BILA KACAU BILAU ATAU BILA BONEKA TELAH DILETAK.COLOR REVOLUTION TELAH BERJAYA DI MESIR,TUNISIA (MENYEBABKAN PERBANKAN ISLAM DIBUANG GANTI DENGAN PERBANKAN YAHUDI.

ARTIKEL HANGAT BULAN INI