TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Thursday, July 28, 2011

WAHABI: SUDAH-SUDAH LA TU.....

Mufti Perlis Dr Juanda Jaya mengambil langkah susulan berhubung idea agar berdialog mengenai polemik Wahabi dengan mempelawa pendakwah bebas Dr. Muhammad Uthman El Muhammady agar bertandang ke Perlis semasa Ramadan bagi menjernihkan isu “kesesatan Saudi.”  MInsider

Cukup-cukuplah dengan isu Wahabi ni. MKN pun dah keluar kenyataan, tiada siapa tuduh siapa dan tiada siapapun yang kena label, apatah lagi dicop. Seharusnya cerdik pandai agama bertindaklah dengan berhemah. Tak perlu membincangkan isu remeh temeh ni dikhalayak umum hanya untuk menunjukkan siapa benar, siapa salah. Dari keseluruhan umat Islam di Malaysia ini, berapa kerat yang benar-benar tahu dan faham akan hal-hal yang bersangkutan dengan Mazhab ini?

Dari sekadar untuk memuaskan hati segelintir orang, adalah lebih baik sempena Ramadhan yang semakin hampir ini, lupakan permasalahan Mazhab, terangkan kepada orangramai bab-bab Fardhu Ain. Umat Islam di Malaysia ini lebih dahagakan ilmu Fardhu Ain dari untuk mengetahui siapa pengasas dan siapa pengikut siapa. Tak kira negeri mana sekalipun, Jabatan Mufti kena sedar setakat mana penunaian Fardhu Ain umat Islam kita? Dari bercakaran sesama sendiri bukan jauh lebih elok dengan memberikan kesedaran tentang hal-hal Fadhu Ain dan membantu umat Islam untuk lebih memantapkan lagi ibadat mereka dari disogokkan dengan perkara-perkara yang tak kesampaian dek akal kebanyakkan orang. 

Selaku bijak pandai, anda akan menjadi lebih bijak lagi jika mengajak umat Islam bersatu dengan mencari persamaan bukannya memecahbelahkan mereka dengan mencari perbezaan. Rasanya dalam isu permazhaban ini, sekiranya benar ingin mengukuhkan umat Islam, dalam apa jua keadaan, lebih banyak persamaan dari perbezaan. Jangan sampai orang yang jahil agama akan bertanya apakah nawaitu sebenar ilmuan Islam ini?

No comments:

ARTIKEL HANGAT BULAN INI