TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Tuesday, October 18, 2011

PAS UNGKIT UMNO GUNA MASJID YANG DIBINANYA

Memang sah tahap pemikiran orang PAS terlalu cetek. Perihal penggunaan masjidpun nak diungkit. UMNO dan BN mendirikan ribuan masjid. Tak ungkitpun siapa yang nak gunakan. Bersyukur kalau masjid yang didirikan diimarahkan, tak kira le yang datang tu orang UMNO ke, orang PAS ke, yang penting UMNO dan BN mendirikan masjid untuk kegunaan orang Islam.

Penulis Harakahdaily, M Faqih menulis;
Penyokong Umno yang tinggal berdekatan juga menjadikan masjid tersebut tempat menunaikan solat Jumaat. Begitu juga Masjid Kota Darulnaim berhampiran kompleks Kota Darulnaim.
Klik gambar untuk besarkan
Persoalannya apakah UMNO juga perlu mendirikan sebuah lagi masjid di situ? 

Penulisnya juga berbangga dengan sebuah masjid di Rantau Panjang iaitu Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra atau lebih dikenali Masjid Beijing kerana menyerupai Tokong Cina. Kalau UMNO yang buat masjid yang menyerupai Tokong, heboh puak PAS mengata. Mengapa banyak-banyak seni bina Cina, bentuk Tokong yang diambil? Bila pulak PAS nak buat masjid menyerupai kuil Hindu dan Wat Siam?
Bentuk Tokong atau Senibina Cina?
Apapun, aku belum lagi melihat masjid tersebut. Diharapkan agar ianya bukanlah menyerupai Tokong Cina tetapi hanya menggunakan rupabentuk seni bina Cina. Orang PAS ni kengkadang selalu konfius dan tidak bijak bila buat kenyataan. Bila orang tegur, tak terima.

Rujukan: HarakahDaily

2 comments:

Quantum Metal Consultant said...

Bro, umat Islam di China lebih ramai dari umat Islam di Malaysia...

Kita sudah terbiasa mengambil senibina asia barat untuk masjid, di rantau panjang ini (dah pernah sampai) dan banyak lagi di Melaka mengambil senibina China.

Indahnya Islam

TENGGARA is SOUTHEAST said...

Kluangman,
Itu yang kawan cakap, patut tulis le guna seni bina Cina, jangan le tulis menyerupai Tokong.

ARTIKEL HANGAT BULAN INI