TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Sunday, October 30, 2011

PPSMI -CABARAN UNTUK DAP

Kementerian Pelajaran perlu lebih fleksibel dan wajar memberi ospyen untuk belajar matematik dan sains dalam bahasa Inggeris. itu kata Tony Pua, Setiausaha Publisiti DAP.

Ganti SJKC dengan aliran Inggeris,
ada berani???
Tony berkata demikian ketika meminta Kementerian Pelajaran menggunakan semula PPSMI dengan memberi pelajar opsyen untuk mengikutinya. 

Bila bercakap tentang PPSMI, yang benar-benar mengadaptasi kepada PPSMI dahulu ialah hanya sekolah kebangsaan sahaja manakala di sekolah jenis kebangsaan masih lagi menggunakan lebih waktu belajar dengan bahasa Cina.

Pada era PPSMI, anak Cina yang bersekolah jenis kebangsaan belajar Math dan Sains dalam dwi bahasa dengan kadar masa menggunakan bahasa Cina melebihi bahasa Inggeris agar lebih pemahaman mereka terhadap Math dan Sains, manakala di sekolah kebangsaan 100% menggunakan bahasa Inggeris. Mengapa sekiranya PPSMI dikatakan baik, kaum Cina tidak menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan pada ketika itu?

Sekiranya benar DAP ingin menjuarai bidang pendidikan, jangan hanya ingin mengambil sebahagian sahaja, ayuh gerakkan satu rombakan besar-besaran. Kita buat win-win situation. DAP desaklah kerajaan hapuskan sekolah jenis kebangsaan dan jadikan pendidikan negara kepada dua sistem iaitu aliran Melayu dan Inggeris. Sekiranya ini berjaya dilaksanakan, ianya jauh lebih baik dari PPSMI.

Jangan hanya bercakap untuk pentas politik sahaja tetapi takut untuk kehilangan sokongan masyarakat Cina. Kalau dah rasa anak Cina ramai yang mahir dengan bahasa Inggerisnya, mohon kerajaan tutup sekolah jenis kebangsaan dan gantikan dengan sekolah aliran Inggeris. Jangan hanya buat statement hanya untuk publisiti sahaja!!!

Jangan diusik sekolah kebangsaan, kerana anak Melayu masih ramai lagi yang perlukan ilmu disampaikan dalam bahasa Melayu agar mudah mereka faham.


2 comments:

Otak Geliga said...

apa komen A.Samad Said????.....x marah ke dia dgn kawan biaDAP dia ni????......tuuuuu hamPASngok x cakap apa2.....mana tau hamPASngok mengamuk biaDAPigs nak PPSMI dijalankan semula sampai keluar parti......hehehehe

RETORIK Pakatan Hantu Haram Malaysia:

biaDAPigs dgn PPSMI
hamPASngok dgn Hudud
Pi Kencing Rakyat dgn Elton John.....hehehehe

Anonymous said...

Pelajar2 Sekolah Kebangsaan mengikuti sekolah tambahan belajar Bahasa Arab dan AlQuran tak pun bising2..

Apa kata semua rakyat Malaysia masuk sekolah Kebangsaan, lepas tu pi le sekolah bahasa apa saja yang nak..

Apa kurangnya Mandarin, Tamil dan Bahasa Arab? Semua tak guna tulisan alphabet a-z jugak..

Kalau sekolah private, buat ikut suka hati le, cari le pengikhtirafan sendiri, apa tak laku ke antarabangsa?

Ni nak menempek tumpang guna sijil SPM dan SPRM.. kalo dah kaki menumpang segalanya pun nak menumpang, sendiri tak tau bikin!

ARTIKEL HANGAT BULAN INI