TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Sunday, October 30, 2011

PPSMI

Apa la kita dok sibuk-sibuk nak suruh anak-anak kita belajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Bukan ke senang bagi anak-anak nak faham kalau diajar dalam bahasa yang selalu mereka pertuturkan. Nak hebat Bahasa Inggeris, tambahkan lagi waktu untuk subjek Bahasa Inggeris dan ambil subjek yang kurang kritikal untuk diajar dalam Bahasa Inggeris, sebagai contoh bagi subjek Sivik dan Sejarah. 

Ini kerana Mat Saleh sendiri tak lulus Bahasa Inggeris, tengok sahaja contoh di bawah ini;
The bungling painters who need to go back to SCOHOL 

It's like an optical illusion that's enough to make you feel dizzy. A crew of bungling pavement marking painters totally messed up on a job in Florida. 

All they had to do was paint the word 'School' a block away from an elementary school in Lauderhill. Somehow they managed to spell it 'Scohol.' 

Sadly, the group failed to spell check their giant creation with nearby signs for Banyan Elementary School. 

The blunder happened earlier this week by a subcontractor who was hired by a Broward County contractor, M. Vila & Associates. 

Brad Terrier, assistant director for the county's Highway Construction and Engineering Division, admitted to SunSentinel.com on Friday that he had only just found out about it. 

He called the misspelling incident 'very, very rare' and officials were trying to repaint the sign on Friday. 

Mr Terrier said: 'We do review the work, unfortunately it seems like we may have not gotten to that review as of yet.' 

Lauderhill resident Jerome Seleznow, 76, who lives close to the sign, said: 'It's stupid, stupid, stupid. A school sign spelled wrong next to the school. Stupid.' 

Mr Terrier's says misspellings are rare, but it's the second time in two years that this has happened in South Florida. 

In June of 2009, a painter spelled the word the same way, 'Scohol,' on the pavement close to Goulds Elementary School in south west Miami-Dade County. 

Maybe these street painters should drop by some of the elementary classes to brush up on their reading and writing skills.


2 comments:

Anonymous said...

Assalamualikum,
Sy cuba nak setuju dihapus PPSMI tapi semakin anak membesar masuk kolej/U, sy lihat banyak kelebihan PPSMI tersebut. Pelajar yg tidak membiasakan diri dgn BI (math dan sains) masih mencari2 istilah dan masalah kefahaman. Dlm semester pertama pun banyak assignment yg direject oleh lecturer walaupun semalaman tak tidur menyiapkannya. Ini pun dah merendahkan level of confidence mereka. Itu belum masuk bab presentation dlm BI. Bandingkan dgn pelajar yg belajar bio/chem/phys dan math/add math dlm BI, mereka terus hands-on dan kedepan. Kesian nasib pelajar tertinggal ni. Pada saya vision Tun M in PPSMI masih relevant.

Anonymous said...

ppsmi ni ibarat pokok yang belum berbuah pun lagi. dah kena cantas pasal ada orang dah nampak semua buah buruk yang akan keluar di masa hadapan. mereka yang menentang ni dah nampak tak ada yang baik pun.

kita cuba bagi cadangan, bagi pilihan kepada ibu bapa dan anak untuk ke sekolah yang turut diberi pilihan untuk meneruskan ppsmi. kalu sekolah tu nak ajar dalam bm,bc,bt, ikut la. kalu nak ajar dalam bi pun bagus juga. so, bagi pilihan bukannya hapus terus. elaun guru hapus terus tak apa la.

kita tengok di masa hadapan, (corak sekolah balik ke belakang - tapi teruskan dalam bahasa pengantar dalam bm) saya dapat rasakan, ramai orang cina akan hantar kembali anak mereka ke sekolah kebangsaan kerana pengajaran dalam bi.

ARTIKEL HANGAT BULAN INI