TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Sunday, October 30, 2011

SUPERB - PAGE BOLEH BAGI 2/3 PADA BN

“Jika ia (keputusan mengenai PPSMI) adalah bersifat politik, beri kami opsyen PPSMI di sekolah-sekolah rendah dan menengah kebangsaan dan kami akan berikan anda majoriti dua pertiga, yang anda terus menyukarkan kami untuk lakukan. Jangan biarkan kami beri undi kepada pembangkang,” kata Pengerusi PAGE Datin Noor Azimah Abdul Rahim.

English said 2/3, Melayu cakap 1/3....
Hebat juga bila boleh buat "calculation in English" ni. Angka 2/3 ni mungkin Azimah dapat melalui kiraannya dalam English. Yalah, di Malaysia ni terdapat 5.4 juta ibubapa murid yang berdaftar sebagai pengundi.  Kalau mengikut kenyataan pengerusi PAGE kepada FMT pada 28 Okt lepas, selepas 2 minggu dilancarkan petisyen secara online, PAGE telah mengumpul 100,000 tandatangan. Tapi kat websitenya, http://www.pagemalaysia.org tak ada pulak diletak statistik tu. Jadi bagaimana dia dapat bagi majoriti 2/3 pada BN, aku kena bukak kamus nak faham!!!

Aku bukannya tak sokong usaha-usaha untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar. Tetapi cuma nak tanya, kenapa mesti Math dan Sains. Math dan Sains memerlukan pelajar faham dan mudah faham. Untuk mudah faham haruslah disampaikan dalam bahasa yang mudah difahami dan dipertuturkan oleh pelajar. Math dan Sains juga terkadang memerlukan pelajar meminta bantuan ibubapa penjaga untuk menunjuk ajar, berapa ramai ibubapa yang buta kayu dengan istilah Math dan Sains dalam bahasa Inggeris?

Kalau ingin mengukuhkan penguasaan Bahasa Inggeris, mengapa tidak subjek lain yang hanya perlu membaca dan menghafal sahaja di ajar dalam Bahasa Inggeris? Mengapa tak wajibkan Pendidikan Jasmani diajar dalam Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam dalam Bahasa Inggeris dan Sivik dalam Bahasa Inggeris?

Dalam usaha meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris kepada para pelajar, janganlah sampai mengorbankan pelajar Melayu yang rata-rata mudah untuk memahami Math dan Sains dalam Bahasa Melayu. Sedangkan dalam menguasai Math dan Sains dalam bahasa Melayu itupun, rata-rata pelajar Melayu masih ketinggalan lagi pencapaiannya berbanding dengan pelajar-pelajar SJKC yang belajar dalam bahasa ibunda mereka. 

Kalaupun dikembalikan semula PPSMI, apakah SJKC akan menggunakan 100% pembelajaran Math dan Sains dalam bahasa Inggeris? Mengapa mereka tidak lakukan? Atau mereka akan memindahkan anak-anak mereka ke SK? Tak apelah, kalau Melayu tak eksyen sebab tak pandai sangat Bahasa Inggeris. Apa yang penting mereka kira dengan betul dan faham apa yang mereka kira.

Nota: 
Aku pernah menjadi AJK PIBG dan mendengar keluhan ibubapa yang tak mampu nak membantu anak-anak yang tak faham nak buat homework. Akhirnya....pandai-pandai ko la nak! Kemudian bila dalam kelas, pronunciation guru yang mengajar Math dan Sains....adusss, beraninya cikgu-cikgu tu memberanikan diri. Ada anak-anak yang advance sikit Englishnya, tersenyum-senyum.


6 comments:

Anonymous said...

LIMKITSIANG BAPA SEGALA BABI, LIMGUANENG ANAK BABI, SEMUA YB DAPig ADALAH BABI2, PARTI DAPig ADALAH PARTI BABI!!!, SESIAPA BERSEKONGKOL DENGAN MEREKA SERUPA BABI!!!... WALAUPUN DIPANGGIL KHALIFAH, MEREKA TETAP BABI... HARAM!!!!

CUMA PAS MASIH TAK FAHAM2 ATAU BUAT TAK FAHAM.... JADI PADAN MUKA DENGAN MEREKA SEMUA!!!

Anonymous said...

PAGE yg bermatian mahu ppsmi ni pun aku tak faham. aku ni ydp pibg disebuah sek sk. budak melayu kita hancur dalm bi,maths dan sains gara2 ppsmi. page agaknya sengaja nak hancurkan masa depananak2 melayu. yg aku tahu ajknya banyak melayu. mak2 datin belaka. kalau anak tu nak jadi mat salleh sangat hantar mereka ke england ke usa ke. jangan dikacau sistem pelajaran sek sk.

usin said...

pedulikkanlah page nk ugut apapun. pala hotak dia senang2 boleh kasi undi pd pembangkang. dia ingat undi aku dia tolong pangkah ke hape? nk merepek pun agak2 la. tu yg berdemo ari tu bantah ppsmi bukan pembangkang ke? dorang dh lupa dgn pakcik tua berjanggut serabai yg begitu membantah ppsmi...kalau aku ada kuasa, aku ugut dia kena buang negara...

Anonymous said...

"Jangan biarkan kami beri undi kepada pembangkang,” kata Pengerusi PAGE Datin Noor Azimah Abdul Rahim.

Awat bebal sangat datin ni?

Bukan ke separuh dari pembangkang tu sokong Maths dan Science di ajar dalam bahasa melayu? tu siap menyalak dengan si janggut putih tu, pe cite?

Nak ugut kerajaan?

gi mampus.

Inilah semua pencacai2 Anwar dengan DAPigs yang selama ni bertopengkan watak mesra kerajaan tapi sebenarnya adalah udang disebalik batu.

Anonymous said...

smua nk politikkn woi....dari agama smpai bab blaja.mcmna melayu nk maju.skejp xnk BI skejp nk BI.korang xkesian pd anak sndiri ke.kjap2 tkar.mcmla blaja math ngan sains dlm bi tu jamin bleh skor

praha2 said...

eden nak syorkan pada Page jangan sekali kali ugut kerajaan dongan undi. Ini padah nanti. kou ingat dongan ugutan kou bolih dapet apo yang kou hondak. oran kampong mungikin tak sokong Page. mereko tak tau pun apo itu Page. hanyo oran bandar jo yang pornah dongar Page. eden pun tak tau apo yang dio hondakan. setau den anak Datin ni dah pun belajar tinggi apo lagi dio nak. tak kan nak belajor BI mesti dalam mato pelajaran sains dan math? eden setuju dongan penulis yang lain. mato pelajaran lainpun bolih.
cucu den darjah 4 dan 2 SJKC. tapi dirumah eden dan neneknyo bercakap dalam BI dan mereko selesa dalam BI. sahingga BM mereko pun terjejsa. tapi tak po kerano baru sekolah rendah. la ni mereko ado BI dan mandarin. jadi apo yang Page sibok sangat dongan BI ni? sekali lagi jangan ugut undi.

ARTIKEL HANGAT BULAN INI