TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Saturday, July 28, 2012

FORMULA BODOH RAFIZI UNTUK TURUN HARGA KERETA

Kalau tengok pada rambut si Rafizi ni, dia belum cukup botak lagi untuk jadi pemikir yang menguntungkan rakyat.

Rafizi yang mula mencanangkan untuk menurunkan harga kereta berkata, untuk menampung kekurangan cukai eksais dan cukai jualan dari kereta yang dianggarkan bernilai dalam lingkungan RM8 bilion setahun itu ialah dengan melakukan semakan dan mengurangkan perbelanjaan Perdana Menteri.

Perbelanjaan yang dimaksudkan Rafizi ialah pemberian BR1M sejumlah RM2.6 bilion, pemberian Bantuan Kembali Ke Sekolah berjumlah RM530 juta, Bantuan Buku 1 Malaysia berjumlah RM260 juta, bonus untuk kakitangan dan pesara sebanyak RM2.2 bilion dan lain-lain lagi yang PM beri untuk rakyat yang kononnya menurut Rafizi untuk membeli undi.

Nampak sangat kebodohan si Rafizi ni. Perbelanjaan yang dikeluarkan oleh PM itu ramai yang menikmatinya. Malahan rata-rata yang menikmati perbelanjaan yang dibuat oleh PM itu adalah golongan rakyat berpendapatan rendah dan miskin.

Wajarkah perbelanjaan untuk menyenangkan rakyat berpendapatan rendah dan termiskin dijadikan galang ganti untuk menutup kekurangan cukai hanya untuk melihat kereta menjadi murah? Apabila kereta menjadi murah, apakah golongan yang mendapat BR1M itu nanti yang akan berlumba-lumba menukar kereta setiap kali adanya model baru yang keluar? Atau apabila harga kereta menjadi murah, apakah pelajar yang dapat BKKS dah tak perlu membayar tambang ke sekolah? Dan kerana harga kereta menjadi murah, maka kakitangan kerajaan dan pesara tidak perlu lagi ditolong dengan bantuan bonus untuk meringankan beban kewangan mereka ketika menghadapi perayaan dan menghadapi perbelanjaan anak-anak bersekolah di hujung tahun?

Untuk siapa perjuangan puak Pakatan ini sebenarnya? Kepada rakyat yang telah merasai "perbelanjaan-perbelanjaan" PM yang dikatakan sebagai membeli undi oleh puak Pakatan, renungkanlah dengan sedalam-dalamnya betapa bijaknya si Rafizi untuk merampas hak rakyat terbanyak hanya untuk memuaskan nafsu segelintir rakyat yang mampu!


7 comments:

Anonymous said...

hanya satu saja yang PKR tak berani janji, menurunkan hantaran perkhawinan yang merupakan beban kepada orang bujang.

Anonymous said...

Dia ni akauntan bodoh agaknya...cerita tak berpandukan data....
Kalau data dijadikan isu politik inilah jadinya....
dia tahu bagaimana mekanisma beroperasi...tapi gunakan isu popular untuk runtukkan mekanisma...
Serupa macam ni la bai...kita beli rumah teres RM240K...jarang2 boleh beli cash dan kena buat loan.
Dalam kes si rafizi terus tangkap berapa harga batu bata, pasir simen, harga tapak dan upah buat rumah. Dia akan bawa isu..kenapa tak jual rumah pada harga batu bata 15 sen, Pasir Rm0.50 seela,Tapak rumah harga tak tukar status, upah buat rumah free je.....
Ha benda2 macamni yang disukai dan orak rakyat teramai tanpa fikir apakah flow action jika benar2 berlaku.
Ker. Negeri tak dapat duit ubah syarat tanah.....kilang batu bata tutup je..tak boleh tampung operasi...nak murah..pakat buat batu bata sendiri pakai lumpur sungai je......Pelombong pasir yang banyak macam kat selangor tu melombong pakai dulang dan cangkul je....Pekerja indon n bangla tak berebut mauk kerja...sebab free...pekerja tempatan langsung tak mau kerja..free....alamat jadilah perbandaran yang sangat teratur dan membangun..kerajaan negeri kaya dengan hasil pembangunan macam kat Kelantan tu...semua pakat tak perlu buat...lu tak buat kedai tepi jalan sebelah tiang eletrik pun takde sapa yang susah...perparitan tak perlu buat...dah pasrah tiap2 tahun mesti banjir...tak perlu usaha apa2 ...konon hebat perparitan hebat pun boleh banjir kalau kat negeri lain...jadi tak payah berusaha...kerja cari sahaja salah orang lain....kutuk2 sikit....maki2 sikit orang dah gembira.

Anonymous said...

biasalah ahli politik! berjanji akan buat jambatan walau dikawasan itu tiada sungai!

Anonymous said...

Aduyai..ape ke bangan nye ko ni..lain kali pegi mengaji..bkn mengeji...hantaran tak wajib!! Yg wajib mas kahwin..ko direct la ckp kt bpk bakal bini ko..ape susah!!

Anonymous said...

Eeeeee....benci betul le bila beruk sekor ni bersuara. Cakap macam bagus je tp takde isi. Bodoh piang.Padan le belajar dulu dapat pun pointer 2.8 je. Takde standard cakap guna air liur basi.
Bangang ni boleh tak kalau tak bersuara, keluar je kata-kata nak termuntah je....

Anonymous said...

Hahaha..bodoh nye "pemimpin " ni..mcm mane le leh jd wakil rakyat..cakap dah wat kajian ..rasenye punca botak tgah tu bab telalu memikir rncangan yg makin bodoh dan menyusahkan rakyat lg..nampak sgat kepentingan sndiri dan tok mancing undi,xfikir langs0ng tok rakyat..

Anonymous said...

He is the next Anu R Al-Juburit! Pakar Spin n Twist Fact supaya nampak wah! pandainya ekonomi padahal HAMPEH

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI