TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Thursday, August 2, 2012

WHISTLEBLOWER ATAU RADIO BURUK?


Bila Rafizi ditahan dan didakwa di bawah akta BAFIA, beberapa pihak dah mula berbunyi meminta agar pemberi maklumat dilindungi. 

Aku setuju juga dengan saranan agar pemberi maklumat dilindungi dan bukannya didakwa, tetapi pemberi maklumat tersebut mestilah pemberi maklumat yang bertanggungjawab yang menyalurkan maklumat kepada tempat yang betul untuk tujuan penyiasatan dan bukannya menjadi radio buruk macam mamat di atas.

Menjadi radio buruk dengan menyebarkan maklumat kepada umum dengan niat agar masyarakat umum menjadi hakim kepada maklumat yang disampaikan adalah satu perbuatan keji kerana seolah-olah mahu menghukum seseorang yang lain sebelum sesuatu siasatan dapat dilakukan untuk mencari benar atau salahnya sesuatu maklumat tersebut. Maka memang wajarlah si Rafizi didakwa di bawah akta BAFIA tu.


3 comments:

Anonymous said...

Sudah la belajar jadi akauntan, tapi akta BAFIA pun tak paham-paham. Inikan pula nak jadi ahli politik yang kononnya nak tegakkan undang-undang, ape itu whistleblower pun tak tahu ke wahai Rafizi lembu???

Sudir said...

Dia belajar akauntan kat UK bro.. Malaysia punya undang-undang dia hantam saja..

rakab said...

Pergi terlokop ler budak Rafizi tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI