TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Friday, October 12, 2012

OLDTOWN JAMIN SENDIRI HALALNYA


Pengerusi Oldtown White Coffee, Datuk Dr Ahmed Tasir Lope Pihie berkata bahawa pihaknya tidak akan teragak-agak untuk mendakwa mana-mana pihak yang terus memfitnah Oldtown White Coffee.

Persoalannya disini ialah apa gunanya mendakwa orang yang didakwa memfitnah? Perkara paling pokok sekali ialah soal Halal. Sekiranya produk Oldtown sememangnya bersumberkan dari pembekal yang mempunyai sijil perakuan halal, menyediakan makanan dalam persekitaran yang halal, mengapa perlu melenting? Sebagai sebuah syarikat senaraian awam, apakah menjadi satu beban untuk mendapatkan persijilan halal dari pihak yang berwajib?


Apakah hebatnya Oldtown yang hingga mampu menjamin sendiri status halal barang keluarannya? Bagaimana pula kalau syarikat lain juga berpendirian sebagaimana Oldtown, tidak mahu mengambil persijilan yang diiktiraf tetapi mengaku produk mereka halal.

Kalau Pengerusi Oldtown mengatakan bahawa syarikat tersebut tidak berminat dengan politik, pengguna Islam juga tidak berminat dengan politik dalam menentukan halal haram makanan yang mereka ambil. Apa yang dipersoalkan ialah bukannya isu politik. Halal dan haram bukan isu politik. Kalau betul halal, dapatkan persijilan halal yang sah, bukan syarikat yang tanggung dan jamin halalnya.



8 comments:

Anonymous said...

Susah kalau orang Islam tak faham Islam... McDonald's pon apply sijil halal
. Old town pulak mengada2...

Anonymous said...

Ishhhhh.....ade orang tuju pistol kat kepala korang untuk layan old town ke????? x caya, jangan pigi je le....umngok memang bodoh.....tuihhhhh

Anonymous said...

Ala, Timb Presiden PAS sendiri pun sanggup makan BABI dengan DAPig, ape penganut parti hamPAS dan PGayR kisah pun makan kat kedai takde sijil halal ni. Siap ade menu mee campur kaki katak lagi.... iye tak PASngok...?????

Anonymous said...

Banyak kedai makanan terutama warong-warong tempatan pun tak de sijil JAKIM. Terutama yang jual burger-burger, satay, nasi lemak, kueh-mueh dll.

Halal ke tidak? Pekerja memang orang Islam atau Indon atau Bangla beragama Islam.

Perlu ke dapat sijil Jakim juga?

Anonymous said...

Aku tengok banyak pekerja kat bahagian dapur OTWC tu dari Myanmar, tau ke mereka halal dan haram?? Mungkin mee campur kaki katak pun dah jadi halal sebab yang empunya kedai orang DAPig, satu kapal no hal punye...

Anonymous said...

Kah kah kah kah... tak pernah pulak dengar warong-warong tempatan orang Islam yang takde sijil halal tu hidang mee + kaki katak. Old Town White Coffee pernah cipta sejarah buat menu tu. Halal sungguh buat penganut PR....

Anonymous said...

HALAL LER SANGAT RESTOREN MILIK NGEH KOO HAM TU.

Old Town White Coffee Disaman Kes Kaki Katak
Kes kaki katak ditemui di dalam hidangan di kopitiam pernah saya paparkan di sini bersama gambar.

Terbaharu, menurut laporan akhbar Kosmo, pelajar kolej swasta, Aliff Shanaz Hairi Hariharan, 24 tahun dilaporkan menyaman Artisan Natural (M) Sdn. Bhd dan Kopitiam Asia Pacific Sdn. Bhd sekaligus menamakan Old Town White Cofee, di Bukit Tinggi, Klang, Selangor sebagai tertuduh pertama.

Malam 11 Mac lalu, plaintif bersama keluarga mendakwa ke premis terbabit dan memesan mi goreng Dry Egg Noodles dan kemudian dikatakan menjumpai kaki katak dalam makanan terbabit. Aliff kemudian dilapor cuba meminta penjelasan daripada pengurus bertugas namun dia enggan keluar dan mengarahkan juruwang merakamkan gambar.

Peringatan kepada pembaca, restoran dikunjungi ramai pelanggan beragama Islam tidak bermaksud premis terbabit memiliki sijil halal. Setakat ini tiada undang-undang mewajibkan semua premis menjual makanan dan minuman di Malaysia mendapatkan sijil halal kerana pengusaha berbeza agama.

Hemat saya, pengguna Islam boleh memilih untuk menjamu selera di premis diusahakan orang Islam. Jadi mengapa memperjudikan status halal haram dan terus mengunjungi gerai atau restoran diusahakan warga bukan Islam?

sumber: http://www.mazidulakmal.com/2010/07/
old-town-white-coffee-disaman-kes-kaki.html

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya peniaga kecil kopi yang beragama Islam pun susah nak dapat sijil Halal JAKIM (dah setengah tahun), apatah lagi syarikat berangkaian besar seperti oldtown ni! Kalau tak tahu apa2 pasal pensjilian halal di malaysia, jangan main komen je! malu lah orang melayu/Islam kita ni. Tahu nak menuding jari je, tahu nak buat isu saja. Padahal isu sebenar bukan pasal halal, pasal kebersihan! Kalau mkn kat 'warung kak siti' jumpa ulat/katak dalam mi goreng, kita kata kotor, tapi kalau jumpa kat 'kopitiam ABC', kita terus kata tak halal/haram. Dah 2 tahun isu ini, kalau betul oldtown jual makanan haram, samannya mencecah RM1juta dan penjara! mana samannya? Tolonglah fikir betul2, macammana nk maju orang melayu kita ni? dahla menyebarkan fitnah dan menganiaya orang hukumnya berdosa besar! oh lagi satu, kalau saya buka kedai dan orang melemparkan tuduhan dan fitnah yang menjatuhkan imej dan perniagaan saya, periuk nasi saya! orang waras mana yang tak melenting? Awak pon melenting kot! Sekian. Wassalam

ARTIKEL HANGAT BULAN INI