TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Sunday, July 7, 2013

MANA CINA YANG UNDI DAP DI KULAI?

          
Mana perginya sebegitu ramai Cina yang keluar mengundi DAP di Kulai pada PRU 13 yang lepas? Sebelum mengundi dahulu, kalau sebut nama yang datang tu anak Kit Siang si Lebai Guan Eng, bukan main ramai lagi Cina yang datang berkumpul. Tapi kali ini, walaupun promosi kehadiran Guan Eng cukup banyak, mengapa hanya beberapa kerat sahaja Cina yang datang?
          
          
Apakah Cina-Cina yang mengundi DAP pada PRU 13 yang lepas tak mahu meraikan majlis perasmian Pusat Komuniti mereka? Takkan mereka tak bangga dengan wakil rakyat yang telah mereka pilih. Lihat sahaja gambar-gambar di bawah ini, berapa kerat sahaja yang datang berbanding dengan kerusi yang mereka sediakan.
       
            
Melihat kepada suasana di atas, aku jadi semakin tertanya-tanya kemana perginya Cina-Cina yang mendewakan DAP pada PRU 13 yang lepas. Kenapa tak ramai? VIPnya bukan calang-calang orang, anak Kit Siang! Orang PASpun bukan main hormat lagi dengan Lebai Guan Eng ni. Apakah yang mengundi pada PRU 13 dulu bukannya Cina-Cina Kulai?

Oleh kerana Kulai ni bolehlah dikategorikan sebagai kawasan mengundi bandar, maka apakah benar telahan aku selama ini bahawa penggunaan dakwat kekal tak menjamin bahawa yang datang mengundi itu benar-benar si pengundi berdaftar yang menjadi pemegang dan pemilik kad pengenalan sebenar, bukannya pengundi hantu yang diupah?

Eloklah dari kononnya mencari dakwat kekal yang lebih berkualiti (sepatutnya dengan budget yang ada, tiada lagi dakwat kekal yang lebih berkualiti dari yang digunakan pada PRU 13), maka pada PRK Kuala Besut nanti, cuba pula gunakan sistem biometrik untuk menentu sahihkan bahawa pembawa kad pengenalan untuk mengundi  adalah pemilik sebenar!


9 comments:

Anonymous said...

North is Utara Said:

Cina kata kempen.. bendera banyak..ceramah itu semua tak penting..yg penting ialah keluar ngundi dan pangkah Cap roket dan calun Cina.Mudah!

Anonymous said...

Bn dan umno yg bebal..sepatutnya undi ikut alamat tinggal sekarang bukan ikut IC..macm tentera dan Polis wpun meka org kelantan tp mengundi tempat di mana meka kerja..kalaunikut alamat IC awam meka alamat kampung di kelantan atau sebagainya..patut lah yg buta, yg tempang, yg nak mampos di usung bung undi, wahal umno dan Bn selesa..tak bua apa apa.makulmat dari SB PDRM di bakul sampahkan..da 2 kali Bn tersungkur..era dollah dan kina Ah Jib Ghor@ Najib..Najib masih syok sendiri, I Love PM itu da di atur dan di skipkan.. nah Ambik kau Najib..133 dari 140, U gagal Najib ..report card u merah..gagal gagal gagal..

Anonymous said...

kenapa begitu ramai yg tinggal di shah alam tetapi mengundi di kelantan? Sepatutnya kalau tinggal di shah alam, mengundi di shah alam lah. kalau najib tinggal di putrajaya, najib mengundi di putrajayalah. nak bertanding di pekan, pahang tak ada masalah. Ini lebih adil. Tak kan lah menikmati segala kemudahan dan kesenangan di shah alam tetapi mengundi di kelantan hinggakan yg tinggal di kelantan sendiri tertindas.

Ada apa apa penjelasan dari SPR ke tentang perkara ini? Cara di atas boleh mengelakkan perpindahan pengundi dengan niat utk memenangi sesuatu kerusi.

Anonymous said...

Terbaca dalam Utusan bertarikh 6 July 2013 berkenaan saorang wanita Malaysia berbangsa cina dihukum penjara 3 tahun di Melbourne, Australia, kerana di dapati bersalah membawa wanita Malaysia masuk Melbourne sebagai pelacur dengan menguna visa pelajar. Wanita yang bersalah berumur 39 tahun dan setiap wanita pelacur terpaksa melacur selama 17 jam sehari dirumah pelacuran wanita tersebut. Di Malaysia terdapat puluhan ribu warga Cina yang datang Malaysia tapi tidak keluar-keluar. Kaum cina Malaysia memang bebat dapat "pedagangan manusia" dan sekali gus gunapakai untuk PRU13????? Harap ada pihak berkuasa ambil tindakan untuk siasat.

Anonymous said...

tv sering menghidangkan berita penangkapan wanita asing yg berkarja dirumah urut serta menyalahbgunakan visa kemasukan,tetapi kita terlalu jarang melihat/mendengar tentang hukuman serta tindakan yg diambil atas kesalahan yg dilakukan selepas ditangkan.
apakah system tangkap dan lepas juga digunapakai dalam menangani hal ni.

Anonymous said...

Kebykakan pengundi hantu dtgnya dr china....sbb mereka sama dan serupa susah kita nk tahu sapa mereka ....

Anonymous said...

kamu yg bebal ckp bn n spr bebal...kalo kamu dh berpindah pg la kt spr utk tukar alamat mengundi...tukar ic pn same...bodo nye ulasan..

Anonymous said...

pelacur yang ditangkap akan dibebaskan dan kembali semula sebagai pelajar dan mengundi pulak masa pilihan raya untuk menangkan DAP.

Anonymous said...

ni semua wayang opera cinala...pembangkang dtg.berapa kerat je cina2 yg datang.bila bn buat program berduyun2 dtg sbb makan sedap.dn dlayan mcm raja.apa nk.semua pm bg..bila ngundi semua CINA2 ni undi dap!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI