TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Monday, September 26, 2011

LARI 30 KM SETIAP HARI UNTUK KE SEKOLAH

(CHINA DAILY/ASIA NEWS NETWORK) - A 19-year-old high school student in Yuzhou, Central China's Henan province, has been running 30km a day between home and school to save the 9-yuan (S$1.83) fare, for two years, chinanews.com reported on Friday.
The student, Yan Mingqiang, is from a poor family with four siblings, and his parents are both ill, his mother bed-ridden. To reduce financial pressure on his family, Mr Yan even works during each vacation.
The two years of running has made Mr Yan a good long-distance runner, and his teacher believes he has good prospects in sports. Currently, Mr Yan's biggest wish is his parents' full recovery.
Yan Mingqiang bersama ibunya yang sakit
Malang bagi pelajar Cina tersebut ialah atok neneknya dahulu tidak berhijrah ke Malaysia. Sekiranya atok neneknya dahulu berhijrah ke Malaysia, mungkin pada hari ini, bersesuaian dengan usianya, pelajar tersebut sekurang-kurangnya akan menaiki motorsikal untuk ke sekolah.

Tetapi apakah keadaan ini memberikan kesedaran kepada Cina yang berada di Malaysia ini? Betapa beruntungnya kaum Cina di Malaysia ini. Segalanya mudah dan senang hasil dari kemurahan hati orang Melayu yang sanggup berkongsi segala kekayaan di bumi bertuan Tanah Melayu ini. Itupun masih mahu mempertikaikan tentang apa yang sepatutnya menjadi hak dan milik Melayu.

1 comment:

Mael Hashim said...

"Kesedaran" tidak ada dalam kamus kehidupan orang Cina kerana kitab mereka tidak mengajarkannya. Orang Melayu mesti sedar ini, dan jangan mengharap orang Cina akan ada kesedaran. Bodohlah kalau masih mengharap demikian.

ARTIKEL HANGAT BULAN INI