TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

Thursday, October 13, 2011

SOALAN BOCOR

Ni ada soalan peperiksaan Pengajian Islam bocor. Sapa yang pandai boleh jawab. Ada soalan ni Tok Guru pun tak terjawab. Kali ni cuma ada 2 aje yang bocor, lain kali kalau ada lagi, akan disiarkan.

  1. Ahmad seorang Islam dan Ah Kit seorang Buddha ditangkap kerana bersama-sama melakukan samun dan curi dibeberapa buah rumah di sekitar Kota Bahru. Antara rumah yang dimasuki ialah 3 buah rumah keluarga Islam, sebuah rumah keluarga Hindu dan sebuah rumah keluarga Buddha. Siasatan mendapati mereka membahagikan sama rata hasil curian mereka. Apakah bentuk perbicaraan dan hukum untuk mereka, hudud atau sivil?
  2. Seorang pemimpin yang diketahui mempunyai pendapatan lebih dari RM6,000 sebulan iaitu tergolong dalam golongan elit Melayu Muslim, didapati telah menerima sumbangan zakat untuk anaknya yang sedang belajar. Apakah ianya dibolehkan dan apakah hukumnya?
Sapa nak jawab....sila jawab!!!

4 comments:

Anonymous said...

HUDUD PAS...MELAYU KUDUNG,CINA JAIL!
HUDUD ISLAM...DUA DUA KUDUNG!!

HUDUD PAS...SEMUA BOLEH REMBAT!!
HUDUD ISLAM...MELEPASSS!!!!

Anonymous said...

sauk tak hingat

Anonymous said...

JAWAPAN KEPADA SOALAN KEDUA:

FATWA PAS, SEMUA BOLEH LEPAS DAN BOLEH KEBAS. AGAKNYA ENAKMEN PENTADBIRAN ZAKAT SELANGOR TELAH DIPINDA KO? ORANG BERKENAAN ADALAH DITAKRIF SEBAGAI ASNAF (TAMBAHAN KEPADA YANG SEDIA ADA) ELOK LAH TU.

cacamarba said...

Tuan TIS .. soalan kedua mungkin khalid samad boleh jawab..

ARTIKEL HANGAT BULAN INI