TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Friday, March 16, 2012

BIBIK INDON SELEMBUT OKI SETIANA DEWI

Semalam, Ketua Pengarah Pembinaan dan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia Dr Reyna Usman berkata bahawa kesepakatan telah dicapai antara Pasukan Bertugas Bersama (JTF) Malaysia-Indonesia mengenai pembantu rumah warga Indon.

Nampaknya selepas ini, mengambil pembantu rumah warga Indon bukanlah sesuatu yang menyenangkan. Kesepakatan yang dipersetujui ialah setiap pembantu rumah hanya boleh membuat satu jenis kerja khusus sahaja dengan gaji minimum RM700-00 sebulan. Kerja khusus yang dimaksudkan itu ialah samada kita menggaji mereka untuk bekerja sebagai pengasuh bayi, penjaga orang tua, tukang masak atau pengemas rumah.

Ini bermakna, sekiranya seseorang memerlu pembantu untuk menjaga anak, memasak untuk anak ketika mereka bekerja dan mengemas rumah, mereka perlu mengambil 3 orang amah Indon! Hebat benar amah Indon sekarang ni. Tentu yang bakal dihantar nanti selembut dan secantik Oki Setiana Dewi.

Dengan keperluan yang mendesak terhadap pembantu rumah ketika ini kerana situasi suami isteri bekerjaya, maka diharapkan agar pihak kerajaan dapat mencari satu jalan penyelesaian agar ianya tidak membebankan.

Malaysia sudah tidak boleh bergantung harap lagi dengan pembantu rumah murah dari Indon. Sekiranya Indonesia berani meletakkan syarat dan harga yang sebegitu, mengapa tidak kita melatih warga kita untuk menjadi pembantu rumah dan membayar lebih sedikit untuk menjadikan ianya satu pekerjaan yang diminati? Sekurang-kurangnya kita tahu mana asal-usulnya dan anak-anak tidaklah bertutur dengan loghat Indon!

5 comments:

Mae said...

Kat ofis pun kita buat macam-macam kerja selain tugas hakiki. siapa Menteri bodoh yang setuju (kalah) dengan pihak Indonesia tu ?

Anonymous said...

Dah lah tidak bolih di percayai. Dera anak, curi duit majikan, bawa pakwe tengah malam, pakwe merompak majikan. Indon ni kebanyakan menyusahkan dan menipu. Dtg sini hidup senang. Bolih RM700, tapi tolak duit makan dan sewa. Bodoh punya pegawai Indon. Dari sini pun dah nampak betapa bodoh pompuan tu...

moteto said...

Syarat mereka tetapkan tapi kata putus kite yang tetapkan samada nak amik diorg atau tak. Kalau kite rase diorg nak besar kepala dengan letak syarat bukan2, kite pun bole guna kuase kite sbg pengguna...kita ade duit ape? Skrg kite tunjuk sape BOS sebenar kat sini!

Anonymous said...

Ada ke kata menteri yg setuju pulak yg bodoh. Kita la yg tentukan sendiri nak amik ke tidak. Mereka dah tetapkan syarat mcm tu. Gunakan kuasa pengguna. Kita x boleh paksa org lain ikut syarat kita

Anonymous said...

yg bodoh adalah kita sendiri,bukan menteri atau pihak indonesia.
dah kita yg beria sangat nak ambik amah dari indon..
dah macam kalu tak ada indon kita tak bolih hidup.
mah indon kita bela,bagi makan,sanggup bayar beribu ringgit untuk dapatkan mereka.
mak,nenek kita kat kampong kita biarkan.
satu bulan nak hulur seratus pun berkira.
ambik sja ibu atau ibu sedara atau mana2 sedara yg tak bekerja duduk dengan kita.
jika indon kita sanggup bayar 700,kenapa sedara sendiri kita tak sanggup.
ada orang ambik ahli keluarga tinggal bersama,bagi makan,tempat tinggal tapi cuma bagi 300 itu pun kekadang tak bagi langsung.
ada orang kata,tak kan mak nak jadi orang gaji pula,mak dah tua,nak berehat,nak buat amal ibadah..
betul tu..tapi ada juga mak yg cuma malam pergi surau/masjid,siang adap astro tengok drama indon/korea saja.
ambik mak buat jaga anak kita,jadi tukang masak kita(masakan mak lebih enak dari masakan bibik indon),tiap bulan masuk 800 dlm akaun tabung haji mak.
pahala dapat,kita bolih jaga mak,emak bolih jaga cucu,duit tak dapat kat indon.
sampsi seruan mak bolih ke mekah..anak kita pun tak berperangai indon..terbaik...tak ada isteri yg bermadu dengan indon.
apa saja yg tinggi permintaanya...maka harga yg harus dibayar juga tinggi.

paling best, majoriti awek indon kurang lemak berlebihan...dangdut sampai pagi pun tahan.
tak macam awek melayu...dalam 10 org..sembilan berukuran 3G...makan kuat,beli baju saiz XXL...suruh goyang 2 kali dah tercungap....bukan lucah,bukan menghina tetapi anda sendiri bolih cuba.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI