TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN

IKUTI TiS DI FB

Friday, April 20, 2012

DAH TUA, OTAKPUN DAH KECUT

Pak Jenggoat berkata, "Kalau ada halangan pun saya akan berada di situ kerana saya merasakan Dataran Merdeka itu dataran kita semua, hak kita". Kesian kat Samad Said, dah tua, dah ingat-ingat lupa. Bila agaknya dia dan kengkawan dia beli Dataran Merdeka tu sampai mengaku yang dataran Merdeka tu hak mereka.

Nak kata bodoh, dia ni dulu bijak, cuma mungkin sebab dah tua, otaknya kecut, maka tak mampu berfikir dengan lojik lagi, lebih-lebih lagi bila berahi digoda si Ambiga. Bukan senang nak dapat yang macam manggis, ialah orang sastera macam Samad mesti kata, manggis walaupun hitam, isinya manis....tak ke gitu.

Sebab otak Samad dah kecut, suka le aku nak bagitau, memang le Dataran Merdeka tu tempat awam, tapi bukan milik awam. Serupa juga macam masjid, ianya tempat awam yang bukan milik awam. Tempat awam ni ada penjaganya. Nak guna kena le jumpa penjaganya. Kalau setakat lalu lalang atau singgah sekejap, boleh le, tapi kalau dah nak bersetinggan kat situ, kena le mintak izin. Dah tua-tua ni, kena le gunakan akal dan budi. Serupa juga macam masjid, walaupun ianya tempat awam, kalau nak buat kenduri kat masjid, walaupun niatnya baik nak jamu orang makan, kena le mintak izin dengan penjaganya, jumpa Tok Imam ke, jumpa Pengerusi Masjid. Begitu le juga dengan Dataran Merdeka. Kerajaan buat Dataran Merdeka tu bukan tempat untuk menunjuk perasaan, bukan tempat untuk lepak-lepak dengan berkhemah sampai dah jadi macam setinggan.

Kalau ingat nak mengaku hak sendiri, kalau mana-mana yang tok nenek dia ada tinggalkan pusaka tanah yang ada geran dan tertulis namanya, maka ajak le orang berkumpul ramai-ramai, kalau patut dalam kebun sawit, dalam kebun sawit le, kalau dalam kebun getah, berkumpul le dalam kebun getah tu. Baru boleh mengaku tempat itu hak kamu. Kalau tempat awam ni, hak kamu cuma 1/29 juta dari rakyat Malaysia. Rumput yang dipijak tupun dah melebihi hak yang sepatutnya bahagian kamu.

Sudah le Samad ooiii, daripada kamu mengikut si Ambiga tu lepak kat Dataran Merdeka, lebih baik kamu ajak si Ambiga tu dating ke Gold Coast ke, ke Hawaii ke dan kat sana boleh le promote betapa harmoninya Malaysia ni, langsat boleh couple dengan manggis!


3 comments:

Anonymous said...

aku rasalah ambiga pun dah tak berahi lagi ngan si tua ni. kalau dah kat atas panjang dan puteh hodoh, agak agak kat bawah macam mana rupanya. hish tak tergamak aku nak bayangkan.

Anonymous said...

ni bukan kecut ... dah mangkaq dah ni...

Anonymous said...

Ape yg si tua ni nak sangat dr kerajaan...zzzz x faham la aku

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL HANGAT BULAN INI